Salgssjef i Onix Work, Monica Hatlestad opplever en større digital endringsvilje blant kundene etter pandemien.

Salgssjef i Onix Work, Monica Hatlestad opplever en større digital endringsvilje blant kundene etter pandemien.

Rekordår for Onix Work – nå har de startet egen skole for selgerne

– Salgsavdelingen har virkelig blomstret.

Publisert

Teknologiselskapet Onix Work jobber mot bransjer som har en ting til felles; farlig arbeidsutstyr.

– Det er strenge regelverk knyttet til kontrollering og dokumentasjon av utstyret, og samtidig en bransje som helst skal tviholde på papirformatet. Men i løpet av de to siste årene merker vi stor forskjell på endringsviljen i takt med at digitaliseringen som har skutt fart under pandemien, forteller salgssjef Monica Hatlestad.

Onix Work tilbyr en digital plattform, hvor både utstyrseiere, kontrollører og leverandører kan samhandle og oppbevare all dokumentasjon på ett sted.

– Kartlegge behov

I både 2020 og 2021 har de økt omsetningen med 30 prosent.

– Det har vært to rekordår på rad, og vi opplever at den digitale transformasjonen, hvor folk har blitt mer vant til at ting foregår på skjerm har gitt oss en effekt.

Teknologiselskapet bruker betegnelsen rådgiver fremfor selger. Mest fordi de ønsker å hjelpe kunden med å kartlegge behov, identifisere hva som er nåværende prosesser, og hva som bør endres.

– Vi er opptatt av at kunden skal lykkes med å bruke systemet, for å få en mer effektiv hverdag. Vi ønsker også at kundene skal oppleve kjøpsprosessen som behagelig, fremfor at vi pusher på dem noe de ikke har bruk for.

Onix-skolen

For å skape en best mulig kundeopplevelse, opprettet Onix Works det de kaller Onix-skolen i 2020. Det er en skole for alle selgerne i bedriften.

De siste månedene har de ansatt syv nye selgere som utgjør et salgsteam på totalt 14 personer.

– Hver fredag jobber vi med å trene opp selgerne i bransjen vi jobber mot, og hvilke problemstillinger de står overfor. Vi ser at det krever en innsats for å forstå hvordan bransjen vi leverer til jobber, og hvilke endringer som skjer i den bransjen.

Skolen har fått utelukkende god respons fra selgerne, og Hatlestad forteller at samtlige trives bedre når de nå føler seg enda tryggere i møte med kundene.

– Ytterligere vekst

– Hvordan jobber dere på Onix-skolen?

– Vi diskuterer alt fra nye versjoner i programvaren vi tilbyr, og hvordan behovet til kundene – ikke bare ser ut i dag, men også hvordan det vil endre seg i fremtiden. Noen ganger går vi inn på spesifikke bransjer og går gjennom hvilke type utstyr de er mest opptatt av, samt hva som blir viktig for den kunden å tenke på.

I tillegg mener hun det er nyttig å ha en møteplass hvor selgerne kan lufte sine individuelle problemstillinger.

– Vi har et fokus på at presentasjonene våre alltid skal ha kunden i fokus, og skreller vekk alt som har med oss å gjøre. Det er fint å oppleve at kundene setter pris på all informasjonen vi har, og at de kan bruke oss som rådgivere. Salgsavdelingen har virkelig blomstret etter vi begynte å jobbe på denne måten, og vi satser på ytterligere vekst i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS