Eierne av Hverdagsgodt Amy Middleton og Therese Utkilen, heier på lokale bedrifter.

Bedriften oppfordrer til illojale kunder – hylles av selgere

Et noe utradisjonelt lojalitetskort sender kundene til konkurrenten.

Publisert

Eierene av kafeen og cateringfirmaet Hverdagsgodt i Stavanger, har laget et lojalitetskort litt utenom det vanlige.

– Jeg kaller det for et illojalitetskort, sier Amy Middleton til SALG24.

I stede for å dele ut det klassiske kortet som lover hver tiende kaffe gratis, oppmuntrer hun kundene til å støtte flere av bedriftene i lokalsamfunnet.

Middleton lot seg inspirere av en lokal bedrift i hjembyen Liverpool, og for halvannet år siden laget hun seks forskjellige kort. På hvert kort er det sju ulike butikker, kafeer og spisesteder. På den måten oppfordrer hun kundene sine til å stikke innom 42 andre bedrifter.

– Ideen er å støtte alle, også har det jo helt klart en markedsføringsverdi. Vi ser at det er med på å skaffe oss et positivt omdømme. Men den genuine intensjonen er å støtte lokale bedrifter. Det kan være stille og demotiverende for små selvstendige næringer i byen, og dette kan forhåpentligvis få folk til å oppdage nye steder.

– Det er skikkelig kult

Hun har opplevd flere positive aspekter ved lanseringen av illojalitetskortet. I tillegg til markedsføringen har hun utvidet nettverket sitt, og blitt kontaktet av flere som har sansen for det noe utradisjonelle kaffekortet.

– Det er skikkelig kult at det har blitt tatt så godt imot. Mange har kjedet seg under pandemien og vi har blitt begravd i negative nyheter – men dette er en gladsak som jeg merker at lokalsamfunnet setter pris på.

Dog er det ikke bare lokalsamfunnet som hyller den rause gesten. På LinkedIn hagler det inn kommentarer fra kollegaer i salgsbransjen, fra hele landet.

«Her har man tatt det å heie hverandre fram til nye høyder – elsker det»

«Det er nok også litt skummelt og be kundene sine gå til andre, og derfor er initiativet ENDA kulere»

«10 av 10, helt supert!»

«For en fantastisk twist»

Dette er bare noen av reaksjonene den kreative løsningen har høstet.

– Jeg tror det er viktig å oppmuntre til ulike måter å drive en bedrift på, og samtidig se på konkurranse som noe positivt. Jeg har selv pratet mye med andre som driver lokale bedrifter etter dette, og det får meg til å føle meg mer hjemme her. Følelsen av tilhørighet i lokalsamfunnet og felles suksess er utrolig kjekt.

Powered by Labrador CMS