Salgssjef i Dyreparken konferanse og event, Hege Larsen, er også en av gründerne i salgsnettverket Kurion.

JULEPRATEN

Salgssjef: – Digitaliseringen vil tvinge selgere til å også bli markedsførere

– Jeg har ikke tro på at vi i 2022 skal jobbe på samme måte som vi har gjort de tidigere årene.

Publisert

SALG24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det salgssjef for Dyreparken konferanse og event, Hege Larsen, som svarer i julepraten.

– Hva jeg gjør i julen?

– Julen er tid for avslapning. Både jeg og resten av familien elsker de lange formiddagene der vi kan gå i pyjamas og ta det helt med ro. Julen er den eneste tiden av året der vi alle har ferie og det nytes.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen??

– Julefilmer er et must. Når vi ser film, legges telefonene vekk og det er en stund jeg setter veldig pris på.

Netflix blir flittig brukt, og så er det naturligvis flere av de gamle klassikerne som settes på.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Denne var faktisk vanskelig å svare på.

Her tror jeg rett og slett jeg må svare alle de små dryppene både på jobb og hjemme.

Jeg har en helt unik kollega på jobb som jeg har det utrolig mye gøy med, og vi finner på mye sprell. Vi bryter ofte ut i latter og ler så det svir i magemusklene – jeg har det rett og slett skikkelig morsomt på jobb, veldig ofte.

I tillegg er jeg så heldig å ha verdens herligste samboer som alltid får meg til å le, og som jeg har det ufattelig mye gøy sammen med. Spør du ungene, vil de nok si at vi er litt rare med alt sprellet vi kan finne på.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Om jeg tenker salg og markedsføringsbransjen, ville jeg invitert Kåre Sele Krogedal. Rett og slett fordi han fremstår som en utrolig dyktig og raus person med masse erfaring innen salg, og som i tillegg har en fantastisk utstråling. Praten rundt bordet ville naturligvis blitt veldig faglig, så jeg er usikker på om han hadde svart ja.

Den andre er en person jeg alltid har sett på som ekstremt dyktig, helt fra jeg startet i jobben som selger i Nordic Choice og da jeg så henne igjen på TV i forbindelse med serien om The Hub. Hun heter Christine Kausland og jobber som salgsdirektør på Clarion The Hub. Jeg har aldri snakket med henne, men har fulgt med fra sidelinjen frem til jeg sluttet i Choice i 2016.

Hun har vært med på en spennende reise med nyåpning, og innsalg og hennes reise skulle jeg likt å høre mer om.

Den siste jeg ville invitert på middag er Alf Helge Holtskog fra Kaspar Strømme. Han er en av de jeg setter utrolig pris på å ha blitt kjent med i 2021. Kjemi og humor er viktig når du skal sitte rundt middagsbordet i fire timer, med han får du begge deler.

Han er en person som får alle til å føle seg velkommen og som har masse ideer og drømmer. Det er givende å være med slike mennesker – som tør å drømme og tenke stort.

– Hva husker du best fra salgsåret 2021?

– Salgsåret 2021 har hatt så mange høydepunkter at det er vanskelig å velge bare ett.

Men det at Fredrik Fornes kom til Sørlandet og Dyreparken for å holde foredrag om bruk av LinkedIn, sammen med Kaptein Sabeltann, var et høydepunkt. Jeg har fulgt Fredrik lenge, og det å ha både kongen på havet OG kongen av LinkedIn på samme scene overgår det meste. Kan legge til at jeg er i overkant fan av Sabeltann, så de som kjenner meg godt drar nok litt på smilebåndet nå.

Et annet høydepunkt må være at jeg har vært med å starte Kurion, som er et nettverk for de som jobber med salg og markedsføring på Sørlandet. Vi arrangerer «walk in the park», og det har gitt meg mulighet til å både knytte nye bekjentskaper, og lære nye ting.

– Hva tror du vil prege salgsbransjen i 2022?

– Jeg tror digitalisering vil prege salgsbransjen videre i årene som kommer, og det tvinger oss selgere til også å være gode markedsførere. Salgsprosessen digitaliseres og det gjelder å henge med – og tørre å prøve nye ting om du vil være «top of mind». Jeg har ikke tro på at vi i 2022 skal jobbe på samme måte som vi har gjort de tidigere årene og det blir viktigere enn noen gang å være god på å tilpasse de digitale flatene.

Med tilpasse mener jeg etter hva kundene foretrekker og ikke hva vi ønsker de skal foretrekke. Kundene har i 80 prosent av tilfellene allerede bestemt seg når de tar kontakt med en selger, og da gjelder det å være til stede med rett innhold.

Powered by Labrador CMS