Tvillingbrødrene Taiwo og Kehinde Karlsen ble rockestjerner over natten i 1993.

Husker du disse 90-tallsheltene? Dette gjør de i dag

Tvillingene har alltid visst at de har et salgstalent, og mener de aldri hadde kommet så langt med musikken om ikke det var for det.

Publisert

Var du en av dem som danset hemningsløst til Brothers med coverlåten «Back in Black» tidlig på 1990-tallet?

I så fall drar du nok kjensel på tvillingbrødrene Taiwo og Kehinde Karlsen. Tvillingbrødrene fra den lille bygda Vevelstad i Nordland ble rockestjerner over natten og var på listetoppen med sin versjon av AC/DC-klassikeren i 1993.

I dag jobber de side om side som henholdsvis markedssjef og markedsrådgiver i Brønnøysunds Avis.

– Vi hadde drømt om å bli popstjerner siden vi var 15 år gamle, og plutselig var drømmen blitt virkelig. Når det er sagt, var det ikke alltid like glamorøst som man skulle tro å være ute på turné, forteller Taiwo lattermildt til SALG24.

I 2013 ble de kåret til årets markedsavdeling i Brønnøysunds Avis.

– Alt vi hadde drømt om

De mimrer tilbake til skranglete busser som aldri burde vært på veiene, stengte fjelloverganger og «en million» fergeturer.

– Når du bor i Nord-Norge er det 100 mil med bil uansett hvor du skal. Det var 40 mil til Trondheim bare for å plukke opp resten av bandet. Selv om 23 timer i døgnet gikk med på venting og reise, var den ene timen på scenen verdt det. Det var helt magisk, og alt vi hadde drømt om, sier Kehinde.

De kalte seg «Brothers», og i tillegg til at «Back in Black» ble en av de mest solgte singlene i Norge i 1993, hentet den også hjem en gullplate. Våren 1994 slapp de albumet «Two For The Price Of One».

– Det ble så stort så fort, og vi skjønte etter hvert at det ville bli vanskelig å overgå den første suksessen. I tillegg hadde vi fått barn og ble mer avhengig av å sørge for faste inntekter, sier Taiwo.

– Lignet på Michael Jackson

Tvillingene har alltid visst at de har et salgstalent, og mener de aldri hadde kommet så langt med musikken om det ikke var for det.

– Det er mange som er flinke til å synge men som er for dårlig til å selge seg inn. Vi var aldri verdens beste musikere, men vi var gode på innsalget. Vi var to tvillinger som lignet på unge Michael Jackson, og det var vi i stand til å bruke for det det var verdt, sier Taiwo og ler godt.

– Det er definitivt noe vi har tatt med oss videre inn i salgsjobben vi har i dag. Og til tross for at vi er eneggede tvillinger, har vi helt ulike styrker og svakheter når det kommer til salg, skyter Kehinde inn.

– Hva er de ulike styrkene?

– Selv om vi begge to nok kan sies å være strukturerte, har Kehinde det som spisskompetanse, og er i så måte hakket hvassere på det enn meg. I tillegg jobber han nok mer systematisk enn meg på noen områder. Så er kanskje min styrke selve salgsprosessen, i tillegg til å komme opp med kreative ideer. Satt veldig på spissen, kan man si at jeg selger, og bror ordner opp etterpå, ler Taiwo.

På spørsmål om hvilke erfaringer de har tatt med seg fra livet som popstjerner inn i salgsbransjen, er de samstemt i svaret.

– Vi var 23 år da karrieren tok av, så vi lærte tidlig å snakke med autoriteter. Det har vi igjen for i dag når vi skal selge inn produkter til markedssjefer og direktører. Vi er flinke til å få kjemi med folk, og møte mennesker der de er. Det er nok en enorm styrke i denne bransjen, svarer de.

– Glorete neonskilt

Tvillingene har i dag mer enn 20 års erfaring fra salgsbransjen, men det betyr ikke at de har lagt musikken på hyllen. Ved siden av jobben i Brønnøysund Avis driver de plateselskapet Funky Ass Productions.

– Vi måtte gå to runder med Brønnøysundregistrene for å få godkjent det navnet. Vi lovet at vi ikke skulle henge opp glorete neonskilt utenfor, og at det bare var et navn. Andre runde gikk det gjennom.

Nå skriver de egne låter i tillegg til å produsere for andre. I studio har de blant annet hatt artister som Gaute Ormåsen, Sandra Lyng Haugen og Jørn Hoel.

– Vi får stadig forespørsler om å spille på festivaler. I 2017 og 2019 slo vi til, og det var nesten enda gøyere å spille nå enn før. Nå er det ikke lengre hovedgeskjeften vår, men vi kan bare kose oss med det, sier Taiwo.

Pandemien satt en stopper for flere oppdrag i 2019, men tvillingbrødrene bekrefter at publikum absolutt kan forvente flere funky toner fra «Brothers» i framtiden.

Powered by Labrador CMS