Vegard Bøe og Linda Jensen i Enin

Har «Æddemøter» for å nå kundene på LinkedIn

– I mine 20 år i salg og salgsledelse har jeg aldri opplevd en slik følelse av å ha «venner» rundt bedriften og aldri sett maken til engasjement hos de rundt oss, sier CCO i Enin, Linda Jensen.

Publisert

Data og analyse-selskapet Enin har de siste årene begynt med ukentlige «æddemøter» hver fredag for å bygge nettverk. Bak ideen står CCO i selskapet, Linda Jensen.

– Jeg og min kollega Vegard Bøe, CSO, startet i selskapet rett under en korona-nedstening i 2020. På det tidspunktet var det lite kommersielle rammeverk på plass. Så vi måtte sette oss ned og finne ut hvordan vi skulle bygge oss opp et relevant publikum. Samtidig er vi begge tilhengere av struktur og langsiktig planlegging av salgsprosesser.

Fremtidens nettverk

Duoen bestemte seg for å begynne med noe de kaller «æddemøter».

– Vi satte opp digitale møter hver fredag, hvor vi tok frem noe godt å drikke, og laget en «interessentliste» der vi starte med å liste opp alle relevante prospekter, konkurrenter og andre vi mente det var relevante å ha i nettverket. Selskaper og mennesker vi hadde møtt den siste uka.

Så begynte de å følge interessante selskap, og «ædde» alle med relevante roller til sine personlige nettverk.

– I tillegg brukte vi alle tilgjengelige «credits» på bedriftssiden til å invitere folk til å følge selskapet.

Jensen legger til at «æddemøtene» også er viktig for fremtidens nettverk.

– Det er et enormt tap for selskapet når folk som kun har frontet egen person forlater arbeidsplassen. Jeg sier ikke at man ikke skal bygge nettverk selv, for det er også en del av oppskriften, men man må også bruke de ekstra minuttene det tar for å be dem følge selskapet du jobber i, forklarer Jensen.

– Det skaper verdi for selskapet. I tillegg har man et konstant trykk mot markedet. Og det må man sette av tid til. Ikke alle er komfortabel med å bruke LinkedIn, men det bør være en naturlig del av salgsjobben.

– Aldri sett maken

Hun mener arbeidet på LinkedIn er en viktig del av salgsprosessen.

– Det hjelper ikke bare å ringe rundt. Man må være synlig og påvirke kontinuerlig.

Og Jensen forteller at for Enin har «æddemøtene» hatt stor effekt.

– I mine 20 år i salg og salgsledelse har jeg aldri opplevd en slik følelse av å ha «venner» rundt bedriften og aldri sett maken til engasjement hos de rundt oss. Både digitalt og i virkeligheten. Det er fordi publikum er relevant, sier Jensen og legger til:

– Ikke minst er det en sosial og morsom seanse vi gleder oss til hver gang. Æddemøtet er hellig for oss og vi hopper aldri over det, sier hun.

Powered by Labrador CMS