Erlend Ledang og Consort er spesielt opptatt av prestasjons- og delingskultur.
Erlend Ledang og Consort er spesielt opptatt av prestasjons- og delingskultur.

Slik skiller de seg fra andre callsenter: – Det er veldig unikt

Hos Consort er de spesielt opptatt av å skape en prestasjons- og delingskultur. Dette gjør også noe med hvordan selskapet blir oppfattet utenfra, mener Erlend Ledang.

Publisert Sist oppdatert

Ledang jobber som salgsdirektør i Consort. Trønderen har nå flyttet ned til Oslo, og leder an når selskapet er i ferd med å etablere seg i hovedstaden.

– Jeg har egentlig jobbet med salg og kommunikasjon gjennom hele mitt yrkesaktive liv. Consort ble etablert i 2010, jeg har jobbet her siden 2011. I løpet av disse årene har jeg opplevd å bli satset på av ledelsen, og da endte jeg etter hvert som salgsdirektør. Jeg liker å jobbe med folk, og får i tillegg varierte arbeidshverdager, forteller Ledang.

Som callsenter jobber de spesielt mye med de største bankene i Norge. Totalt er de nå over 120 ansatte i Oslo og Trondheim.

– Vi fungerer som en forlenget arm for bankene rent kapasitetsmessig. Når de trenger det, kan de koble på et team bestående av folk fra Consort, sier Ledang.

Stor vekt på samarbeid innad i selskapet

På selskapets hjemmeside kan en lese at de er «unike i bransjen med sitt fokus på prestasjons- og delingskultur». Salgsdirektøren snakker gladelig om hva dette innebærer.

– Alle her har fast lønn, og ingenting er provisjonsbasert. Dette gjør det lettere for oss innad i selskapet å dele suksessoppskriften med hverandre. Jeg har ikke hørt om noen andre som har det slik som oss, så det er nok veldig unikt. Slik utvikles kompetansen på en egen måte, forteller Ledang.

I tillegg til å bedre arbeidsmiljøet, tror han også at dette har betydning for måten de jobber på og hvordan de blir oppfattet.

– Vi opplever at dette er noe som også markedet og de vi samarbeider med setter pris på. Det gjør noe med fokuset en har, og at det er på riktig sted. Som ansatt hos oss er det kunden du skal snakke med, og da er det den oppgaven som skal gjøres, sier Ledang.

Gjennom flere år i salgsbransjen har han også erfaring fra andre måter å jobbe på. Han synes det er noe helt spesielt med å jobbe med en slik ordning som Consort har.

– Jeg har selv jobbet i et provisjonsbasert miljø. Min erfaring er at det kan føre til unødig støy og forvirring rundt ansvarsområder, og at noen selgere blir prioritert foran andre. Vår lønnsordning gjør også at vi tiltrekker oss mer voksne og etablerte ansatte. Vi tilbyr nok litt tryggere rammer for eksempel for folk med familie, enn mange andre gjør. Dette gjør også at vi har svært få utskiftninger og lite gjennomtrekk av ansatte, forteller han.

Satser utover landets grenser

Etableringen i Oslo har ifølge Ledang gått smertefritt. Dette til tross for koronasituasjonen.

– Mange av oppdragsgiverne våre har sine hovedkontor i Oslo, så vi valgte å etablere oss her også. I tillegg har vi fått med oss en internasjonal partner, og vi skal jobbe mer mot Sverige, Finland og Danmark framover, sier Ledang.

Også innenfor det Consort driver med er konkurransen hard. Likevel har selskapet skaffet seg en ledende posisjon.

Fredag 17. september lanserer Consort sin nye hjemmeside, som vil ha ny profil og kunne leses på flere nordiske språk. Nå er også deres nye kontor i Göteborg etablert, hvor rekruttering av dyktige kundekonsulenter vil starte i Q4.

– Det er klart det er stor konkurranse på markedet. Samtidig opplever vi at det unike med Consort gjør oss til en preferert samarbeidspartner i de segmentene vi jobber mot. Nå opplever vi stor pågang på samarbeidspartnere som ønsker å samarbeide med oss, så ukene er fylt med møter og vi planlegger allerede for oppdrag som skal gjennomføres i 2022. Vi har et stort fokus på kvaliteten i arbeidet vi utfører og internt har et eget GDPR-utvalg som sørger for at Consort har de beste rutinene sett opp mot markedsføringsloven, GDPR og håndtering av persondata, presiserer han.

Opptatt av åpenhet med sine partnere

For å lykkes med å få oppdragene de ønsker, må også Consort markedsføre seg selv. Også dette gjør de ved å fremheve kulturen innad i bedriften.

– Vi gjennomfører årlig det som kalles en «great place to work»-undersøkelse. Gjennom denne er vi sertifisert som et bra sted å jobbe, noe som vi aktivt bruker for å promotere oss selv. Vi er også en klimanøytral bedrift. Noen aktører går faktisk foran å krever dette fra sine samarbeidspartnere, sier Ledang.

I tillegg er han opptatt av å fremheve hvordan de jobber med sine partnere, slik at det å samarbeide med Consort oppleves best mulig.

– Vi er veldig opptatt av åpenhet mellom oss og våre samarbeidspartnere. Alle får innsyn i det som skjer, hva vi har gjennomført og hva kundene har sagt til oss. Det gjør hele samarbeidsprosessen enklere, avslutter Ledang.

Powered by Labrador CMS