Petter Ødegaard mener kundemøter handler om tilstedeværelse, og at mange roter seg bort med for lange presentasjoner.

Petter Ødegaard mener kundemøter handler om tilstedeværelse, og at mange roter seg bort med for lange presentasjoner.

Mener for påskrudde selgere er overvurdert: – En ekstrovert «hunter» passer ikke for alle

Petter Ødegaard tror det er lurt å ha ulike personligheter ansatt i en salgsorganisasjon.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Adite AS, Petter Ødegaard.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

Mitt første møte med salg var som selger på stand i butikk og kjøpesenter. Der fikk jeg et raskt møte med oppsøkende salg, og jobbet med mange forskjellige produkter og tjenester. Dette var en deltidsjobb ved siden av at jeg studerte Markedsføring og Salgsledelse. Som fast jobb i etterkant av studier var første møte med salg mot bedrift i Adite AS – hvor jeg fortsatt jobber.

– Hvordan har du jobbet for å bli KAM?

– Jeg starter som Trainee i Adite og gikk etterhvert over til å bli Account Manager. Som selskap så har vi vokst mye de siste årene, og i sommer dukket det opp et behov for en Key Account Manager. Etter flere år som Account Manager var KAM et passende og riktig steg for meg i selskapet. Jeg trives godt med å jobbe strategisk med eksisterende kunder hvor man i tillegg får bli godt kjent med mennesker og deres virksomhet.

Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Enkelte salgsprosesser kan være tunge og krevende, og det kan ta svært lang tid før man får en avklaring. Derfor er det viktig å være tålmodig og dyktig på å sette seg inn i kundens situasjon – og ikke bare fokusere på seg selv. Spesielt under pandemien har ting vært krevende for mange, og beslutningene har drøyd ut. Derfor mener jeg at tålmodighet er en undervurdert egenskap. Mange blir for utålmodige.

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– Ofte kan en selger beskrives som en ekstremt ekstrovert og utadvendt person som er «på» hele tiden. Man treffer alle slags mennesker i møter, og alle må behandles forskjellig. En ekstrovert «hunter» passer ikke for alle, noen setter kanskje mer pris på en mer rolig og behersket person. Derfor tror jeg at alle salgsapparater bør ha ulike typer mennesker, slik at man kan matche flere der ute.

En helt annen ting er alt man har med seg i kundemøter, enten det er presentasjon, analyser, digitale verktøy og annet som kan være helt irrelevant for møtet. Mange bruker en hel del verktøy i presentasjonen som jeg ikke tror har den største effekten. Det handler mer om å lytte aktivt etter hva den andre i rommet sier, for det vil gjøre at kunden føler seg sett og hørt. Det handler om å være til stedet, enten på Teams eller i møterommet.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Nå har jeg jobbet som KAM i snart et år, og på kort sikt så ønsker jeg å bli best mulig i rollen min. På lang sikt ønsker jeg å prøve meg som leder, og det kan enten være som salgsleder eller KAM-leder.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– En gang ringte jeg en person i et selskap for å avtale et møtetidspunkt. Det jeg hadde glemt var at for to uker siden så hadde jeg ringt samme person og allerede fått avtalt møte. Etter å ha presentert meg, sa han ifra om at vi hadde akkurat samme praten for to uker siden – og at tidspunkt allerede var avklart. Heldigvis klarte vi å smile av det begge to, og faktisk så endte de opp med å bli kunde av oss. Så det gikk bra til slutt.

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Ingen spesifikke forbilder i salgsbransjen. Men i traineeprogrammet jeg gikk her hos oss i 2018, var det Caroline Keller som er partner her, som lærte meg opp innenfor bransjen og salgsfaget. I tillegg er det flere i Adite jeg ser opp til når de får til gode resultater.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Det en selger skal gjøre er å dekke et behov. Derfor kan man se på seg selv som en problemløser for andre, og det er en rolle jeg trives med.

I tillegg møter mange forskjellige mennesker, bedrifter og markeder.

Dessuten vet jeg at min jobb er svært viktig for at selskapet skal vokse og gjøre det bra. I tillegg er jeg resultatorientert og elsker konkurranser – så da passer dette bra.

Powered by Labrador CMS