Ahmed Athir i Telepro AS

Ahmed startet eget B2B-callsenter: – Det var vanskelig å gi fra seg tryggheten

Ahmed Athir har siden tenårene vært involvert i å drive selskap. Etter nesten tre år i Instacall som selger og teamleder, valgte han å starte sitt eget callsenter.

Publisert

– Det føles ut som vi har jobbet her i mange år. Det kjennes veldig naturlig, sier administrerende direktør i Telepro, Ahmed Athir.

Første oktober blir selskapet én måned gammel, og ifølge Athir har det gått langt over forventninger.

– Det har gått helt fantastisk! Jeg er litt sjokkert selv. Det var vanskelig å gi fra seg tryggheten med fast jobb, og jeg trodde det ville ta minst et halvt år før jeg kunne ta ut lønn til meg selv.

Telepro har inngått en samarbeidsavtale med Nortel, hvor de skal selge bedriftsabonnement.

– Vi har hatt en dialog med Nortel i flere måneder nå. Vi så på markedet og tenkte «hva er det beste og enkleste å selge for oss?». Derfor valgte vi dem. De er et selskap med et veldig godt rykte og de møtte behovene våre på alle nivå.

Ifølge Athir så har de fått mye tilbake for samarbeidet med Nortel.

– De er alltid ute etter å hjelpe oss maksimere salget. Gjør vi det bra, så gjør de det bra.

Vil doble antall selgere

For øyeblikket består selgerstaben av syv stykker, men selskapet har planer om å doble antallet før utgangen av året.

– På under en måned har de nye selgerne, som aldri har jobbet med salg før, allerede klart å levere på et «middelmådig» nivå for en B2B-selger, sier Athir.

Han krediterer mye av suksessen til deres fokus på salgsopplæring.

– Jeg føler at nye selgere ofte får lite oppfølging. De blir satt på telefonen og er forventet å selge. Vår ambisjon er ikke å bli så mange ansatte som mulig, men heller å utvikle og bygge opp de vi har.

Athir sier han ser for seg å utdanne mellom fem og ti nye selgere i året med denne metoden.

– Jeg tror at ved å bygge folk fra scratch på den måten så setter ansatte mer pris på arbeidet, og føler på en helt annen mestringsfølelse.

Det er ikke tilfeldig at Telepro gikk for B2B-markedet, det var Athir fast bestemt på.

– Det er den bransjen vi har mest erfaring i. Vi kunne gått inn i B2C i starten, fordi det er litt lettere. Det er litt mindre som kreves av deg som selger.

Han forteller at når han selv startet som telefonselger ­­­erfarte han at B2B-selgerne på huset fikk mer respekt. De var «de store gutta».

– B2B er mer avansert, det er vanskeligere å slå gjennom. Men jeg føler vi har lykkes med å få selgerne våre rett inn i B2B.

– Vi kan få til noe bra sammen her

Selv om det meste ser rosenrødt ut nå, så har ikke det alltid vært tilfellet. Athir summerer det kort:

– Ting koster penger.

Leie av lokaler i Oslo, utstyr og datamaskiner koster riktignok penger. I hvert fall når sjefen er opptatt av å ha det beste utstyret, som han sier det selv.

– Det er viktig at ting ikke faller fra hverandre etter kort tid. Ut ifra erfaring, så ville det kostet oss mer lenger ned i løypa.

Selv om han bare er 25 år gammel så har Athir allerede erfaring med å styre et selskap. Allerede som tenåring drev han en dagligvarebutikk, og frukt- og grønnsaksgrossist sammen med faren.

– Jeg tok meg av det som gikk inn og ut av selskapet, så jeg har lært å styre økonomi på den harde måten.

Han har også drevet restaurant med lillebroren, i tillegg til erfaring som selger og teamleder i Instacall. Nå sikter han og Telepro mot å bli en seriøs utfordrer i callsenter-bransjen.

– Jeg tror vi kan få til noe bra sammen her. Jeg tror vi kan gjøre det enda bedre enn de andre som holder på med det samme som oss.

Powered by Labrador CMS