Mughees Khan (21) har jobbet med telefonsalg siden han var 16.

Slo Talkmores salgsrekord på rekordtid

Mughees Khan gikk fra Talkmores interne salgsteam (ITM) på kveldstid til dag, med målet om å overgå salgsrekorden kollegaen hadde satt i fjor. Allerede første måned slo han den.

Publisert Sist oppdatert

Rekorden på 302 salg er det største registrerte antall salg på én måned innad i konsernet, siden de startet opp ITM-Dag for syv år siden.

– Jeg fikk tårer i øynene etter å ha slått rekorden, fordi jeg hadde kriget så hardt for å få det til. Det var ikke bare arbeidet i løpet av den måneden, men en femårs lang salgskarriere som toppet seg, sier han.

Med motivasjons-podcast på ørene hver morgen, dro Khan på jobb og gjorde alt for å «avtrone kongen» med 301 salg, som han beskriver det selv.

– Det krevde veldig mye. Jeg måtte ha minst 15 salg om dagen, og det kunne ofte bli opptil 14 timers arbeidsdager.

Khan tror at for å gro som selger, og som person, må man alltid utsette seg for situasjoner der man er ukomfortabel. Ordene i en av Khans foretrukne podcaster har satt seg dypt i minnet: for å ha noe du aldri har hatt, så må du gjøre noe du aldri har gjort. Derfor valgte han å gå fra ITM-kveld til dag.

– Jeg oppnådde masse og vant månedens og kvartalets selger gjentatte ganger, i tillegg til flere «all time high»-rekorder. Jeg kunne selvfølgelig bare blitt på ITM-kveld, hvor jeg følte meg komfortabel, men valgte i stedet å gå over til dagtid – hvor de beste av de beste selgerne sitter.

Her ville han kunne både konkurrere og lære fra de flinkeste i selskapet.

– Dette er selgere som leverer 200 pluss salg i måneden og som jeg ser på som flinkere enn meg. Grunnen til at jeg takket ja til å gå over til ITM-Dag var ikke nødvendigvis fordi det var noe jeg trodde jeg kunne få til, men fordi det gjorde meg ukomfortabel. Det var for å utfordre meg selv. I verste fall hadde jeg feilet og tatt lærdom av det, og i beste fall så ville jeg trives der.

Khan, som har holdt på med telefonsalg siden han var 16 år gammel, ser på salg som en del av han selv.

– Jeg har alltid brukt ordene mine for å få fram mitt budskap. De fleste vil vel kategorisere meg som ekstrovert, utadvent og veldig pratsom, kanskje til det plagsomme. Jeg har hatt venner som har sagt «du har prata med kunder i 14 timer, er du ikke sliten?».

Personlig utvikling er veldig viktig for Khan, og ifølge han selv så har jobben hjulpet mye med det òg.

– Jeg føler jobben har forbedret mine kommunikasjonsevner. Jeg lytter mer, forstår mer og speiler mer. Det gjør det enklere å bryte ned informasjon og deretter komme med konkrete råd. Som en selger må du høre mer enn du prater og alltid vise forståelse for kundens ønsker eller vansker.

Powered by Labrador CMS