Michael Sivertsen, SUME consulting

Michael møtte marerittselgeren

– Jeg måtte blokkere han til slutt, sier Michael Sivertsen.

Publisert

Det er ikke ukjent at selgere lider av et dårlig rykte blant den jevne befolkningen. Mange opplever de som «pushy» og ikke til å stole på. De fleste selgere vil sikkert ikke kjenne seg igjen i denne beskrivelsen, men alle stereotyper har et opphav.

Michael Sivertsen fikk møte marerittselgeren.

– Det er folk som dette som gir selgere et dårlig rykte. Han fikk til å bekrefte alle stereotypier rundt selgere, sier Sivertsen til SALG24.

Det hele startet med et LinkedIn-innlegg hvor Sivertsen delte om sin kones utfordringer med depresjon og angst, i sammenheng med verdensdagen for psykisk helse. Han fulgte det opp med et innlegg hvor han oppfordrer folk til å ta kontakt, fordi han hadde lyst til å bli bedre kjent med de som fulgte han på LinkedIn.

– Jeg har rundt 2000 som følger meg på LinkedIn, men bare 400 kontakter. Så jeg tenkte at dette er en fin måte å bli bedre kjent med de som følger meg og utvide nettverket mitt.

– Jeg måtte blokkere han

Etter å ha lagt ut det siste innlegget tikket det inn en melding i innboksen.

«Hei og takk for sterkt innlegg, godt skrevet om depresjon, deg vil jeg være venn med».

Sivertsen tenkte at dette virket som en ålreit fyr, og innledet en 45 minutters lang samtale med han over Teams. Sivertsen delte om sitt liv, og motparten delte også litt. Så langt var samtalen fin.

Deretter ber samtalepartneren til Sivertsen om at han skal se en tre minutter lang video, noe han ikke tenker særlig over der og da.

– Femten sekunder inn i videoen skjønner jeg at han skulle selge meg noen helseprodukter.

Sivertsen blir fortalt at dette er ikke bare en mulighet for han og kona, dette er en gave. Sivertsen og kona kunne kjøpe produkter av han, som de kunne selge videre.

«Så kan kona få kjenne på litt mestring i livet».

For denne mannen var hele samtalen mellom han og Sivertsen, hvor Sivertsen villig hadde delt personlige ting, bare en inngang for et salg.

– Jeg takket høflig nei, og sa at jeg har kone, barn i skolen, og et selskap jeg prøver å få i gang – så dette er ikke riktig tidspunkt. Det virket som han tok hintet, men har i ettertid ringt meg ned og sendt meldinger på LinkedIn. Jeg måtte blokkere han til slutt.

Ekstremtilfelle

Selv om Sivertsen har møtt selve skrekkeksempelet på en selger, så har han fortsatt et godt forhold til selgeryrket. Han jobber med kundeservice og har hatt mye kontakt med folk på LinkedIn som er selgere.

– Dette vil ikke påvirke mitt inntrykk av selgere eller LinkedIn. Jeg tror absolutt ikke at dette er representativt for bransjen.

Han ser på denne episoden som et ekstremtilfelle, og kan bare referere til én hendelse for ti år siden hvor han opplevde et lignende møte med en selger.

For Sivertsen og kona ble det hele så tragisk at det gikk over til å bli komisk.

– Det ble jo så voldsomt teit at vi har bare ledd av hele situasjonen. Vi tar det ikke så tungt.

Som en siste kommentar til selgere sier Sivertsen:

– Ta gjerne kontakt med meg hvis du tror du kan tilby noe jeg trenger eller kan tjene på, men ikke kast bort tiden min. Da kaster du bort din egen i samme slengen.

Powered by Labrador CMS