Anita Bjerke deler en solskinnshistorie fra den tiden hun jobbet med kundeservice.

Anita fikk hissig nordlending på tråden: – Førbainna hæstkuk

«Hvor raskt kan ikke en hyggelig imøtekommenhet totalt snu en negativ henvendelse?», spør Anita Bjerke.

Publisert Sist oppdatert

«Ka i svarte førbainna hælvete! Æ har prøvd ALT – det går ikkje!»...sa en stemme i andre enden.

Da jeg (med et smil om munnen og i en rolig, hyggelig tone) ber han forklare hva som ikke går, og hva han trenger hjelp til, kommer en ny setning med saftige gloser, som bare en nordlending kan:

– Æ ska still klokka på den førbainna hæstkuken av en fartsskriver og det går ikkje!

Før jeg rakk å trekke pusten, øste han ut all sin frustrasjon over fartsskriveren, regelverket han som yrkessjåfør måtte følge, Statens vegvesen og deres utekontroller, mangel på parkeringsplasser, YSK – og til slutt igjen «den hælvetes skriver`n!».

Så ble det brått stille i andre enden…

– E du dær?

– Ja da, svarte jeg blidt. Jeg er her, og hjelper deg gjerne med å stille klokka på skriveren din.

Han fikk en steg-for-steg forklaring som han utførte mens han hadde meg på øret. Vipps – så var klokka stilt til sommertid igjen. Så kom unnskyldningen.

Han beklaget sterkt at han hadde brukt meg som «avfallsbøtte» for all irritasjonen han hadde innabords akkurat da. Jeg svarte at det gikk helt fint og at jeg hadde full forståelse for at en yrkessjåførs hverdag kunne være veldig utfordrende til tider.

Vi ble sittende og småprate litt om yrket hans, bruk av fartsskriver, stresset med regler om kjøre- og hviletid, at enkelte dager i bilen kunne være ensomme også videre.

Da vi skulle avslutte samtalen takket han meg for god hjelp med fartsskriveren, samt at jeg ikke hadde blitt sur over hans tordentale, og at jeg faktisk hadde tatt meg to minutter ekstra til å lytte og prate med han. Den siste delen av samtalen var helt fri for banneord.

Så avslutter han med å si:

– Det er jo ikkje dokkers skyld at vi må forholde oss til denne hælvetes skriver`n – dokker sell jo bare skiten!

Jeg smiler for meg selv, for nå kom de velkjente nordlandsglosene tilbake igjen, men denne gang sagt med et smil og i en helt annen tone - en BLID og FORNØYD tone.

Kundeservice… noen ganger helt ræva, mens andre ganger en så tilfredsstillende jobb. Denne historien lå definitivt i sistnevnte kategori og fant sted for noen år tilbake.

Hvor raskt kan ikke en hyggelig imøtekommenhet totalt snu en negativ henvendelse?

Powered by Labrador CMS