Vilde Reithe i Sector Alarm.

Fire tips for å skape en god relasjon til kunden

Vilde Reithe (24) jobber som salgssjef for bedriftsavdelingen i Sector Alarm. Hun har lært mye etter bare noen måneder i selskapet.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg begynte i Sector Alarm i desember i 2019, så det var bare tre måneder før pandemien brøt ut. Men ut fra situasjonen har jeg fått bra opplæring, sier Reithe.

Hennes vei inn i salgsbransjen kom litt tilfeldig. Reithe begynte først med å jobbe i restaurant.

– Som 15-åring fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk mer penger fra mamma og pappa. Jeg begynte i restuarantyrket, som også handler mye om å snakke med folk. Da tenkte jeg at det var noe jeg likte, forteller hun.

Da hun først kom i gang som selger, var hun slett ikke sikker på om det var dette hun ville gjøre.

– Jeg startet med salg i 2018, og kom litt inn i det. Men det føltes ikke umiddelbart som noe jeg ville fortsette med før jeg startet her i Sector Alarm. Da gikk jeg fra privatsalg til det vi kaller bedriftssalg, og det liker jeg veldig godt, sier Reithe.

– Trenger ikke være ekstrovert

Uforutsigbare arbeidsdager og variasjon er noe av det hun liker best med jobben sin. Selv her Reithe ganske utadvendt, men hun tror ikke det er det aller viktigste for å gjøre en god jobb.

– En vet liksom aldri helt hvordan en dag blir, og det tror jeg er viktig å trives med i denne jobben. Noen er også mer introvert, mens noen er ekstrovert. Jeg tror en fint kan være introvert og fremdeles være en god selger, sier hun.

I bedriftssalgavdelingen hos Sector Alarm tilbyr de trygghetsprodukter til ulike bedrifter.

– Vi har også mange som jobber med feltsalg og telefonsalg, og det er veldig viktig. Men så er det slik at det også er viktig å skape trygghet på jobben til folk, forteller Reithe.

Godt arbeidsmiljø

Hun legger ikke skjul på at salget ikke går like godt hele tiden. Noen perioder er tyngre enn andre, men dette kan håndteres på flere måter.

– En er jo klar over at folk ikke liker å bli ringt av selgere. Salg er også flytende. Det kan gå veldig bra i én måned, og da føles alt som barnemat. Så kan det gå litt nedover, og en begynner kanskje å revurdere litt hva en driver med. Men selvtilliten kommer hvis en bare holder motet oppe, sier Reithe.

Noe av det aller viktigste hun har lært er å ikke gi opp selv om det ser litt mørkt ut. Det kommer alltid en opptur for den som legger inn en skikkelig innsats.

– Det aller viktigste jeg vil si er at en dårlig start ikke betyr en dårlig dag. Dette handler om hvilket «mind set» en har, og det går opp og ned i dette yrket. En må bare stålsette seg på at dette er noe jeg kan og vet hvordan jeg gjør. Noen perioder er jeg oppe i skyene, og andre er ikke fullt så bra. Så det er jo et krevende yrke, sier hun.

For å holde motet oppe er det også en stor fordel å ha gode medarbeidere. Reithe er alene som kvinne på sin salgsavdeling, men stortrives likevel.

– Det er ikke noe å legge skjul på at salgsyrket er ganske mannsdominert. Men jeg er sikker på at flere kvinner kunne gjort en kjempebra jobb. For meg går det likevel helt fint, vi har en veldig god vinnerkultur her der alle motiverer og pusher hverandre. Hvis noen er litt nede, tar vi en kopp kaffe og diskuterer hva som kanskje kan gjøres på en annen måte neste gang, forteller Reithe.

Tips til å skape en god relasjon til kunden

  1. Skap kjemi. Det er viktig for å nå ut til alle mennesker, enten det er snakk om familie, kjæresten din eller venner.
  2. Vær positiv og ha et smil om munnen. Ingen orker å prate med en surpomp.
  3. Ærlighet varer lengst. I noen situasjoner kan det være ubehagelig, men det skaper trygghet i forholdet til kunden.
  4. Ikke snakk ned kolleger eller konkurrenter i møtet med kunden.
Powered by Labrador CMS