Salgsdirektør, Tore Tronerud, er fornøyd med å endelig kunne møte kundene ansikt til ansikt etter pandemien.
Salgsdirektør, Tore Tronerud, er fornøyd med å endelig kunne møte kundene ansikt til ansikt etter pandemien.

#direktør-praten

Salgsdirektøren forteller om sitt mest inspirerende salgsmøte

– Gjennom mange år som selger opplever man både oppturer og nedturer. Strålende salgsmøter, og ganske kjedelige salgsmøter, innrømmer salgsdirektør, Tore Tronerud.

Publisert Sist oppdatert

I «Direktørpraten» stiller Salg24 en rekke direktører i salgsbransjen spørsmål om hvilke utfordringer de møter i arbeidshverdagen, ansvaret det innebærer å være direktør, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er salgsdirektør i Transcom Norge AS, Tore Tronerud.

– Jeg jobber i Transcom Norge AS, som er en del av Transcom WorldWide AB. Med våre cirka 28 000 ansatte kan vi levere kundeservice på 33 ulike språk og er en ledende aktør i det internasjonale salgs,- og kundeservicemarkedet.

– Transcom leverer kundeservice og kundeopplevelser i en hybird kombinasjon av mennesker og teknologi. Vi skreddersyr også rene automatiserte løsninger for de som ønsker det, og som ikke har det samme behovet for mennesker i sin kundekontakt.

– Fortell om din tidligere erfaring.

– Min karriere innen salg startet allerede i tidlig tenårene som deltidsjobb ved siden av skole og videre da jeg begynte å studere. Faktisk så har jeg jobbet med salg i en eller annen form i snart 30 år. I løpet av en slik periode rekker man å skaffe seg erfaring fra mange ulike bransjer og produkter, for eksempel salg av kjøkkenløsninger, telecom, IT-sikkerhet og betalingsløsninger for SMB markedet i Norge.

– De siste årene har jeg jobbet med new business, noe som er både krevende og utrolig spennende!

– Hvilket ansvar har du som salgsdirektør?

– Transcom vokser kraftig, både i Norge og internasjonalt. Vi skal tiltrekke oss nye klienter, både de største bedriftene og bedrifter fra SMB markedet. Vi er også eksperter på utvikling og salg av automatiserte løsninger, både som en hybrid,- og som en «stand alone» løsning, og dette er et av våre satsingsområder.

– Jeg er ansvarlig for denne veksten i Norge, og deler ansvaret for resten av Skandinavia med mine kollegaer i den Nord-Europeiske gruppen.

– Hva er det mest krevende i din jobb?

– Det siste halvannet året har mange av oss deltatt på ulike digitale arrangementer. Noen fungerer bra, og noen ikke så bra. Generelt sett så fungerer det digitalt, og det er med på å effektivisere en travel hverdag. Men i noen situasjoner er fremdeles fysiske møter bedre.

– Dette har også vært det mest krevende i min jobb denne perioden. Salgs- og presentasjonsmøter er en arena hvor man ikke bare presenterer og blir presentert for, man blir også kjent med dem man møter, og får en følelse av hvem de er. Dette forsvinner i stor grad i de digitale møtene.

– Hva motiverer deg på jobb?

– Jeg er en selger, så jeg motiveres av, ikke bare signaturen på kontrakten, men hele salgsprosessen. Følelsen av å lykkes i formidling av fordelene i å ha en ekstern samarbeidspartner er veldig motiverende. Spesielt hvis det er snakk om en bedrift som ikke kjenner til disse fra før. Det å levere en tjeneste som løfter kundeopplevelsen, effektiviserer hverdagen til bedriftens egne ansatte og gir dem mulighet til å jobbe med mer komplekse oppgaver, er mye av motivasjonen min.

– Hva er det mest inspirerende salgsmøtet du har vært på? Hvorfor?

– Gjennom mange år som selger opplever man både oppturer og nedturer. Strålende salgsmøter, og ganske kjedelige salgsmøter. Jeg har mange gode opplevelser, så det er vanskelig å velge. Men om jeg skal nevne ett, må det bli et av mine siste møter.

– Etter over et år med pandemi og digitale møter, fikk jeg endelig anledning til å møte en potensiell kunde ansikt til ansikt. Denne bedriften hadde heller ikke hatt noen fysiske møter på lang tid, og var klar på at møtet skulle være fysisk.

– Det å endelig kunne ha den litt uformelle «bli kjent» praten over den første koppen med kaffe, se personene i øynene, og bruke kroppsspråk i formidlingen av våre tjenester. Feedbacken og engasjementet jeg fikk fra dem og ikke minst resultatet av møte, gjorde det til det mest inspirerende møte jeg har hatt.

Powered by Labrador CMS