Ole Petter Nordsveen har hatt en livslang karriere i salg, og ser en del endringer i bransjen.

Ole Petter (69) nekter å gi seg i salgsbransjen – knuste årsbudsjettet i mai

– Jeg må innrømme at jeg gruer meg til å gå av. For meg har det blitt en livsstil å drive med salg.

Publisert

Ole Petter Nordsveen kapret sin første salgsjobb i desember 1974. Skal vi tro ringreven selv, har han knust alle budsjetter hvert eneste år siden.

I praksis kunne han omfavnet pensjonisttilværelsen, men i stede velger han å fortsette som salgssjef i Toma Facility en stund til.

– Jeg må innrømme at jeg gruer meg til å gå av. For meg har det blitt en livsstil å drive med salg. Jeg elsker å være på farten. I mange år hadde jeg 220 reisedøgn i året, så jeg trives med å være en aktiv herremann, sier Nordsveen til SALG24.

Det var i militæret han tok et PR- og salgskurs, som skulle vise seg å bli starten på en livslang karriere.

– Jeg har nok alltid hatt et naturlig talent for salg. Jeg har bestandig hatt lett for å prate med folk, stille spørsmål, argumentere og finne løsninger.

Kunder fra 1996

– Hva er det som har holdt motivasjonen oppe i alle disse årene?

– Jeg har to mottoer. «Alt er mitt til det motsatte er bevist», og «den som går i andres fotspor, kommer aldri foran». Jeg har alltid jobbet for å være den som når budsjettene først, og som har solgt mest i løpet av et år i forhold til det markedet jeg har jobbet i, svarer han.

Nordsveen slo budsjettet for 2022 allerede i mai, og legger ikke skjul på at det beste med salgsyrket er å få signert nye kontrakter.

– Jeg er fortsatt sulten. Jeg liker å være ute blant kunder og stifte nye bekjentskaper. Og sannheten er at den største motivasjonen er å få signert kontrakten. Det spiller ingen rolle om det er et salg på tusen kroner eller en million. Det er alltid en god følelse å få landet en avtale.

Om Nordsveen mot formodning ikke skulle få en signatur, er han nøye på at kunden skal sitte igjen med en god opplevelse.

– Det har alt å si for at det er deg de kontakter neste gang de trenger hjelp. Jeg har fortsatt kunder som jeg har hatt siden 1996, og det i seg selv må jo være et bevis på at jeg har gjort noe riktig.

– Stang ut

– Hva mener du er viktig for å bevare den gode relasjonen til kundene?

– Jeg fikk en attest en gang, og der sto det at jeg var en strukturert selger. Det stemmer nok. Jeg er opptatt av å ha struktur, system, og jevnlig oppfølging av kundene. Når det er sagt, mener jeg det er mye smartere å lage en avtale med kunden om når du skal ta kontakt igjen, i stede for å mase på dem en gang i måneden. Det er det ingen som får noe ut av.

At bransjen har endret seg siden salgssjefen startet er det liten tvil om. Selv peker han naturligvis på digitaliseringen, men trekker også fram at kravene fra arbeidsgiver har blitt høyere enn de var på 80-90-tallet.

– Jeg opplever at det stilles høyere krav, og at man som selger må levere fortere. Til unge selgere i dag vil jeg si – vær deg selv, og behold roen og selvtilliten selv om du opplever stang ut noen ganger. Det tar tid å bli god på salg, og man skal være tålmodig for å bygge seg opp et solid nettverk.

Selv har han et mål om å lande årsbudsjettet 31. oktober hvert år.

– Da bruker jeg resten av året på å planlegge en god inngang på året som kommer. Så fort du havner på etterskudd begynner du å jage mer, og det merker kundene.

Nordsveen ser fram til sommerferie, men skal bli minst 70 år før han gir seg i salgsbransjen.

Powered by Labrador CMS