Odin Teigland i Raiona.

Odin testet ut å selge produkter på nett under studiene: – Hvorfor ikke gjøre dette til en bedrift?

Raiona omtaler seg selv som «et litt annerledes markedsføringsbyrå».

Publisert Sist oppdatert

Det hele startet da Odin Teigland studerte økonomi og entreprenørskap i 2018. Da besto Raiona av bare han selv.

– Den bachelorgraden går veldig på dette med oppstart av bedrift. Etter hvert begynte jeg og noen kompiser å selge produkter på nett, bare for å teste ut litt. Vi brukte stort sett digital markedsføring, og folk begynte å lure på hva vi drev med. Så spurte noen om vi kunne hjelpe dem, og da jeg var ferdig på studiet tenkte jeg: hvorfor ikke gjøre dette til en bedrift?

Etter en stund ansatte Teigland to personer til på deltid. Nå benytter de seg også av frilansere, som bidrar på ulike måter.

– Jeg er kontaktperson for alle kundene våre. Noen av dem spør ofte om vi kan lage innholdsproduksjon ved hjelp av video, og da spør jeg frilansere som jeg kjenner. Jeg har også en annen kompis som er god på digital markedsføring, mens jeg selv fungerer litt som en potet, forteller Teigland.

Innhold som engasjerer

I tillegg til å drive markedsføringsbyrået, jobber Teigland med netthandel hos Felleskjøpet. Jobben innebærer web-analyse av salget, og de to jobbene er ganske relatert til hverandre.

Raiona har utviklet seg raskt på bare noen få år. Med tiden har de også tatt i bruk flere kanaler for digital markedsføring.

– Det startet vel med Facebook og Instagram. Når man kommer rett fra studier har man lite erfaring, så man sier ja til alt i starten. Først analyserte vi bare, så begynte vi med annonsering. Så måtte jo folk ha litt innhold til annonsene, så vi begynte å lage videoer og bilder i tillegg. Man lærer mye på kort tid. Jeg hadde hørt at det fantes markedsføringsbyråer, men det var mye som var nytt for meg. Først trodde jeg vel at dette prosjektet kunne gå helt til månen, før jeg lærte at det også fantes mye konkurranse, sier Teigland.

Et mål er å lage innhold som skaper engasjement. Dette oppnår de på ulike måter.

– Det fungerer veldig godt å bruke video som en del av markedsføringen. Krysningen med å lage den type innhold og annonser fungerer bra, og det tiltrekker seg ofte mye oppmerksomhet. Det er dette som engasjerer, og det er en effektiv måte å gjøre ting på, sier Teigland.

Raiona ønsker å appellere til følelser, men samtidig legge følelsene litt til side. Da må det prøves og feiles litt.

– Mennesker handler mye på følelser når de kjøper et produkt, også må de rettferdiggjøre det for seg selv med logikk i ettertid. Jeg tror man må treffe noen gjennom markedsføringen, og vi ønsker å lage innhold som treffer følelsene til folk, sier Teigland.

Teigland forteller at de er veldig fleksible, og ikke avhengig av mange ansatte.

Fordeler med å være en mindre aktør

Selv om Raiona er et lite byrå, har de flere forskjellige kunder. Teigland og gjengen trives i den posisjonen som de er i nå.

– Som et lite byrå er man kanskje litt mer fleksibel til å gjøre spontane ting. Om noen har noe som skal ut eller som starter om én uke, så har ikke vi store rammeavtaler eller mye planlegging som man må gå gjennom. Det kan for eksempel være en fordel hvis vi skal markedsføre for eventer eller lignende kunder, sier han.

De har blant annet jobbet mye med programvareselskapet Crayon AS, og bedrifter i restaurantbransjen. Dette gir mange forskjellige prosjekter, og Teigland ser fram til fortsettelsen.

– Sannsynligvis vil vi fortsette som vi gjør, siden det fungerer bra. Vi er veldig fleksible, siden vi ikke er mange ansatte som er avhengig av høy lønn, kontor og kaffemaskin. I tillegg har vi et stort nettverk av frilansere og konsulenter, avslutter han.

Powered by Labrador CMS