Martin Wenstad Janssen ser frem til morgenbad med fatter'n på Hvaler.

#Sommerprat

Martin tror ikke på selgere som tar snarveier: – Lønner seg kun på kort sikt

Han mener en god selger klarer å selge til samme kunde to ganger.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller SALG24 en rekke personer i salgsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb, og hvilke råd de vil gi andre som ønsker å lykkes i bransjen.

Neste ut er Account Executive i Snapchat, Martin Wenstad Janssen.

– Har du pass?

– Fikk nytt i desember. Flaks!

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Det blir noen uker på Hvaler med familien, også avslutter jeg med en uke i Palma. Skulle opprinnelig fly med SAS, men som mange andre nordmenn så jeg meg nødt til å booke nye billetter med et annet flyselskap for å sikre turen (bank i bordet). Det er såklart smertefullt for en trofast Eurobonus-jeger.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– De beste sommerminnene jeg har er i grunnen tradisjonsbaserte. En god sommer for meg er ikke foruten morgendukkertene med fattern – da er det ordentlig ferie.

Seks kjappe:

1. Fjell eller strand? – Strand.

2. Fly eller tog? – Det som tar meg raskest fra A til B.

3. Caps eller bøttehatt? – Caps.

4. Softis eller kuleis? – Gi meg en saftis a!

5. På grillen: Kjøtt eller fisk? – Kjøtt, så lenge jeg får velge selv.

6. Øl eller vin? – Ingenting slår en iskald Pmax i solen. Foretrekker øl ellers.

– Hva er din beste salgspitch/salgsapproach?

– Her er det ingen one size. En salgsprosess vil aldri være lik, og det er også veldig ulike tilnærminger avhengig av produktet man forvalter, og om man jobber innenfor B2C eller B2B også videre.

Med mediesalg som utgangspunkt, bør innsikt uansett være en driver. Jo mer du vet om kundens business, målsetninger, og bransjen den opererer i, jo bedre forutsetninger har du for å kunne gi et verdiforslag som bidrar til å løse x, y og z. Man sitter heller aldri med fullstendig informasjon, og det er derfor viktig å stille spørsmål og lytte til kunden slik at man kan tilpasse seg underveis.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i framtiden

– Her tar jeg meg friheten til å nevne flere. Mine kollegaer Haakon Gedde-Dahl, Jenny Lunde og Lotte Wold har imponert meg stort siden jeg startet i Snapchat for drøyt tre måneder siden. Dette er den nye vinen.

– Når tryna du sist på jobb?

– Begynner å bli lenge siden jeg tryna skikkelig, men jeg bommer stadig vekk.

– Hva er ditt beste råd til unge mennesker som ønsker å lykkes i salgsbranjsen?

– Dersom du klarer å selge til samme person to ganger, er du godt på vei. Vær ærlig og ikke ta snarveier som kun gagner deg på kort sikt.

Powered by Labrador CMS