Både tid og ressurser kreves for at markedsføring skal fungere.

Bare fire prosent måler resultatet av markedsføringen sin etter lang nok tid

Markedsføring krever ofte langsiktig planlegging, også for B2B-bedrifter. Likevel er ikke alle like gode til å følge med på resultatene over lengre perioder.

Publisert

Dette kommer fram i en undersøkelse utført av LinkedIn.

Forskerne Les Binet og Peter Field har tidligere kommet fram til at det minst må gå seks måneder før man kan se resultatene av langsiktig markedsføring.

Undersøkelsen viser derimot at kun fire prosent av markedsførerne som jobber innenfor B2B måler resultater etter så lang tid.

– Dette gjenspeiler ofte presset som markedsavdelingen opplever for å dokumentere resultatene av markedsføringsinvesteringene. Når markedsavdelingen i tillegg måles på hvor mange leads de genererer til salgsavdelingen, blir ofte fokuset på de kortsiktige resultatene. Vår erfaring er at det kan ta flere år å bygge merkevarer, litt avhengig av bransje og konkurransen i markedet, sier Tina Rødahl til SALG24.

Hun er Vice President LinkedIn Partnership EMEA i LinkedIn.

– Samtidig ser vi at en typisk B2B beslutningsprosess kan ta alt fra seks måneder til to eller tre år.

Små målgrupper er på vei ut

Flere har den siste tiden pekt på at tiden der B2B-virksomheter rettet markedsføringen sin mot små målgrupper snart bør være over.

I stedet bør flere fokusere på emosjonelt, appellerende og gjenkjennbart markedsføringsinnhold.

– LinkedIns data sier at det er i snitt 6,8 personer involvert i en typisk B2B-beslutningsprosess. Da hjelper det ikke hva innkjøpssjefen sier, hvis vedkommende ikke får gehør hos andre interne beslutningstagere og påvirkere, sier Rødahl.

Powered by Labrador CMS