Per Stilling er sikker på at rutinene fra pandemien vil komme til nytte i fremtidig salgsarbeid.

– De som lykkes med salget er de som klarer å opprettholde effektiviteten

Per Stilling mener korona-pandemien ga flere muligheter for de som driver med salg.

Publisert

For litt under et år siden var samfunnet tilbake til normalt etter to år med pandemi. Og selv om koronaviruset skapte store problemer for flere bransjer, måtte også salgsfolk tilpasse seg situasjonen.

Nå som Teams-møter og telefonsamtaler ikke lenger er eneste mulighet for å drive med salg, har mange vendt tilbake til kontoret og fysiske salgsmøter. Per Stilling i Training Norge advarer nå selgere mot å glemme alt de lærte seg under pandemien.

– Det er ikke en brannfakkel en gang. Selgere sliter med å bli like effektive som de var under korona. De som er de beste selgerne i utgangspunktet er nok også de som gjorde det best i tiden med pandemi, og den raske omstillingen som ble gjort er en nøkkel for mange bedrifter, sier Stilling til SALG24.

Han tror spesielt at litt eldre selgere ønsker seg tilbake til kontor og et fysisk arbeidsmiljø.

– Jeg tror dette har vært vanskeligere for de som er litt mer opp i årene. Spesielt de fra 50 år og oppover ønsker å komme seg tilbake på kontoret. Men de beste selgerne er ikke tjent med det etter min mening. Med hjemmekontor har flere fått mer familietid, i tillegg til at de slipper å sitte i bilkø på vei til og fra kontoret, sier Stilling.

Møter hos kunden

Stilling legger til at han møter en del motstand for synspunktene sine. Med pandemien har flere bedrifter fått en enkel unnskyldning for alt som ikke går etter planen, mener han.

– Folk må slutte å skylde på korona eller samfunnet ellers. Legg heller vekt på disiplin og at du skal nå de målene du har satt deg.

Stilling peker også på et område som han mener er blitt enklere med pandemien. Kundemøter skjer oftere på riktig sted.

– En drar oftere ut til kunden, og det er det beste stedet for et møte.

Hvem lykkes?

Training jobber med salgsveiledning hos flere ulike bedrifter. Grossisten Brødrene Dahl er et eksempel på en kunde de har hatt lenge.

– Trening innenfor salg, service og ledelse er hovedfokus for oss. Det er noe annet enn coaching. Vi forsøker å hente ut det som allerede ligger hos en selger gjennom å stille gode spørsmål. Slik får man det beste ut av seg selv i jobben sin.

De som er villige til å ta i bruk nye verktøy er nettopp de som får mest ut av dette, sier Stilling.

– De som lykkes best med salget er de som klarer å opprettholde effektiviteten. Fjernverktøyene vi har jobbet med under pandemien er en nøkkel her, og jeg har stor tro på de litt yngre selgerne, avslutter han.

Powered by Labrador CMS