Klarna har utført en internasjonal undersøkelse om handlevaner på nett.

Internasjonal undersøkelse: Nordmenn netthandler sjeldnest

Norge er, sammen med Finland, det vestlige landet hvor færrest oppgir de har handlet ukentlig eller oftere på nett i løpet av andre kvartal i år.

Publisert

Det viser Klarnas store internasjonale Shopping Pulse-undersøkelse, hvor handlevaner i 13 av de største vestlige landene er kartlagt i andre kvartal 2022 – både ved hjelp av betalings- og shoppingløsningenes salgsdata og en representativ undersøkelse utført blant mer enn 14 000 personer.

23 prosent av nordmenn oppga at de netthandlet ukentlig eller oftere i andre kvartal. Det er noe høyere enn i fjorårets mest intensive shoppingperiode, som var fjerde kvartal 2021. Storbritannia og USA har de mest ivrige netthandlerne. Der var de tilsvarende andelene henholdsvis 44 og 43 prosent.

Samtidig har andelen nordmenn som oppgir at de om ett år fra nå tror de vil gjøre hoveddelen av sine innkjøp på nettet, økt med to prosent fra samme periode i fjor - til 36 prosent.

Mest digitalisert – minst netthandel

– Selv om Norge er en av de mest digitaliserte landene av alle de 13 vestlige markedene, har netthandelen en svakere posisjon her. Det viser at norske nettbutikker ikke får kundene sine på nett i samme grad som i land vi ofte sammenligner oss med. For nettbutikker som satser på ny teknologi og vil tilpasse seg kundenes forventninger finnes det helt åpenbart et mulighetsrom i norsk netthandel, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Ifølge undersøkelsen mener 74 prosent av nordmenn at nettbutikker kontinuerlig bør investere i teknologi for bedre å kunne møte de stadig økende forventningene kundene har til netthandelen. Sømløse betalingsløsninger og mer bruk av virtuelle prøverom er de to teknologiene som flest trekker frem som de viktigste.

Opptatt av lave priser

De to viktigste grunnene for nordmenn til å velge netthandel fremfor fysisk butikk er ifølge undersøkelsen knyttet til pris. De mener at prisene de får på nett ofte er lavere, og at muligheten til å sammenligne priser er bedre her.

– I en periode hvor levekostnadene for mange i Europa, inklusive Norge, øker, er det sannsynlig at prisbevisstheten og muligheten til å sammenligne priser på nødvendige innkjøp, altså smartere shopping, øker, sier Elvestad.

Noen andre fakta om den norske netthandelen:

  • Den største veksten i netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor, var i Møre og Romsdal. Der gikk netthandelen opp syv prosent mer enn gjennomsnittsutviklingen for hele Norge i perioden.
  • De mest populære tidspunktene på døgnet å netthandle på i Norge er mellom klokken 20 og 22, med en topp rundt 21.
  • De kategoriene som flest nordmenn oppgir de har handlet på nett det siste kvartalet er klær og sko (45 %), underholdning (29 %) og elektronikk (28 %).
  • Den klart mest populære dagen å netthandle på er søndag etterfulgt av mandag. Minst netthandel gjøres det på lørdag. Deretter følger fredag.
Powered by Labrador CMS