Flere butikker prioriterer Black Week.
Flere butikker prioriterer Black Week.

Ny prognose: Færre butikker vil arrangere Black Friday

Virke melder at færre butikker kommer til å avholde Black Friday, og at en del butikker kommer til å spre tilbudene utover i uken.

Publisert

Tidligere var Black Friday lagt til siste fredagen i november. Men nå har den store salgsdagen blitt til Black Week og Black Month.

Ny prognoser fra Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, anslår at nordmenn vil bruke 3,3 milliarder kroner i norske fysiske butikker og nettbutikker på årets Black Friday. Det skriver Nettavisen.

Det er en økning på 25 prosent fra i fjor, men en nedgang på 11 prosent sammenlignet med normalåret 2019.

– Black Friday er tilbake, men den totale omsetningen vil likevel ligge noe lavere enn i 2019. Det skyldes at færre butikker kommer til å avholde Black Friday, og at en del butikker kommer til å spre tilbudene utover i uken, som de gjorde i fjor, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, til Nettavisen.

Han tror årsaken til at flere butikker nå prioriterer Black Week, er at de ser det gir en bedre handleopplevelse for kundene.

Virke melder at andelen kjedetilknyttede butikker som har avholdt Black Friday og Black Week har falt til 64 prosent, etter å ha vært 74 prosent de siste to årene.

Også butikker utenfor kjøpesentrene rapporterer om en nedgang i planene om å avholde Black Week, ned fra 37 prosent to siste år til 28 prosent i år.

Virke tror likevel på økt omsetning på Black Friday.

– På grunn av mange tilbud og tydelige konsepter denne uken, handler vi mer - selv i butikker som ikke kjører tilbud. Og mange forbrukere ønsker å være tidlig ute med julehandelen, sier Hammerstad.

Powered by Labrador CMS