Werhad Bejani i Instacall AS.

Werhad solgte servietter langs gata i Irak –
nå er han salgsdirektør

Werhad Bejani ble frarådet å følge drømmen sin på grunn av manglende norskkunnskaper. Nå jobber han og Instacall AS for å hjelpe andre unge inn i salgsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg kom til Norge fra Irak da jeg var 14 år gammel. Jeg har alltid syntes at salg har vært spennende, og det startet med at jeg blant annet solgte lightere og servietter langs gatene i Irak.

Da Bejani gikk i tiende klasse var han i et møte med en rådgiver på skolen. Der fikk han en tydelig beskjed.

– Jeg ville gå videre med service og samferdsel, men ble frarådet å gjøre det fordi jeg snakket for dårlig norsk. Der og da følte jeg at han visste bedre enn meg, og min verden raste litt sammen, sier Bejnai.

– Men han kjente ikke til min bakgrunn, og jeg visste at jeg ville jobbe med mennesker. Jeg tror at det å gå egne veier og stå på egne bein er gode egenskaper å ha for en selger. Jeg har alltid vært offensiv og ambisiøs. Så jeg valgte selv, og begynte etter hvert med studier på BI, forteller han.

Bejani fikk også sin første jobb innenfor telemarketing. Han sier at det var utfordrende, men han leverte likevel gode resultater og ble lagt merke til.

– Jeg gjorde det bra som selger, men det var det mange som gjorde. Det jeg så et større behov for, var gode lederegenskaper. Det var litt derfor jeg bestemte meg for å starte på nytt.

Ønsker å være en utviklingsarena

Telemarketing-selskapet Instacall AS ble opprettet i juni i 2016. I starten var de bare tre ansatte. Nå har det jobbet seg oppover, og de ønsker ikke bare å være et callsenter. Instacall skal også være en utviklingsarena for talentfulle selgere.

– Vi har hatt en helt utrolig vekst siden starten i 2016. Vi har et veldig ungt personale, og er veldig bevisste på at mange av de som kommer til oss, starter i sin første salgsjobb. For oss som selskap gir dette store muligheter, men også et veldig stort ansvar, forteller Bejani.

Nå er de totalt 82 ansatte, og holder til både i Oslo og Trondheim. Som salgsdirektør er Bejani begeistret over miljøet innad i selskapet. Han mener det fremmer gode prestasjoner, samtidig som de tar vare på det medmenneskelige.

– Jeg er veldig fascinert av hvordan vi lærer av hverandre. Vi som jobber her er hverandres styrke, og vi har et veldig bra felleskap. Det gjør at vi leverer gode resultater sammen, sier han.

Bejani trekker frem ett eksempel som viser den gode arbeidsmoralen.

– Siden vi fikk så mange flere ansatte, måtte vi skifte lokale her i Oslo. Vi kontaktet et flyttebyrå, som skulle ha 40 000 kroner for å hjelpe oss. Det var litt dyrt, men så var det en som foreslo at vi kunne gjøre det selv. En annen hadde en bror med en stor bil, og slik fortsatte det. Litt sånn fungerer Instacall også. Vi jobber ofte i små team, og det handler om å se den enkelte. Det blir litt som et lagspill, og før hver arbeidsøkt er det litt garderobestemning, sier Bejani.

Startet podkast

Bejani står også bak «Salgspodden». Her formidler han sine kunnskaper og erfaringer rundt salg og ledelse. Gjennom podkasten følger vi fem utvalgte selgere som skal tjene sin første million i løpet av 2021.

– I tillegg til dette prosjektet har vi fokus på salg som fag i podkasten. Jeg har opplevd at telefonselgere ofte kan bli sett litt ned på, men de færreste vet nok hvor tøff jobben kan være. De beste selgerne blir også avslått ganske ofte, sier Bejani.

Samtaler med mulige kunder kan være krevende, men salgsdirektøren har en måte å se det på som kanskje gjør ting lettere for mange.

– Jeg begynner å ha gjennomført mange kundesamtaler selv, og for meg kan det ende på tre måter. Man lykkes med salget, man lærer, eller man blir skuffet. Jeg er derimot aldri skuffet etter en samtale, men ser heller på det som læring, sier han.

Selgere må ta ansvaret sitt seriøst, mener Bejani. Dersom jobben de gjør er dårlig, går det ikke bare utover dem selv.

– Vi jobber jo først og fremst med en oppdragsgiver. Våre resultater og tilbakemeldinger er ekstremt viktige for hvor mye tillit vi får fra dem. Hvis vi ikke er seriøse, mister vi muligheten til å jobbe videre. Kundepleie er enormt viktig, og vi vil ikke bli oppfattet som innpåslitne, forteller han.

Powered by Labrador CMS