Kåre Sele Krogedal har fått massiv respons på innlegget han delte på sin LinkedIn-profil.

Kåre Sele Krogedal slakter ordet hodejeger: – Det byr meg i mot

Han mener det er på tide å fjerne det han opplever som en ukultur i rekrutteringsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag gikk leder for rekruttering og teamutvikling i Hubify, Kåre Sele Krogedal, hardt ut mot bruken av ordet hodejeger.

I et innlegg på sin LinkedIn-profil skriver han blant annet:

«Jeg er ingen hodejeger. Det ordet byr meg rett og slett imot. Det knyter seg i magen hver gang jeg leser formuleringer som «Vi er på jakt etter de beste hodene». Det gir meg nesten assosiasjoner til en reklame for en slakter».

– Jeg synes det er et rart ord. Jeg jakter ikke hoder, jeg jakter menneskelige egenskaper, personlighet og kompetanse som vil være en optimal match for min oppdragsgiver. Hele rekrutteringsbransjen bør se seg i speilet. Hvis vi er ærlige driver mange rekrutterere og jakter ansatte til oppdragsgiver for å få sendt over fakturaen så fort som mulig, sier Krogedal til SALG24.

Han synes tittelen headhunter er misvisende, og påpeker at rekrutteringsbransjen bør være var opptatt av å ikke bli kynisk.

– Mange er dessverre mer opptatt av å tjene penger og «jakte hoder», enn å finne mennesker som er en perfekt mach for det selskapet man ansetter for.

Videre i innlegget påpeker han det han opplever som en ukultur i bransjen:

«Vel, for meg representerer dette begrepet en ukultur i rekrutteringsbransjen. En ukultur hvor mange ser på kandidatene som objekter. Hoder. Så glemmer de å se hele mennesket».

– Jeg mener man må se på rekruttering i et større perspektiv enn å jakte på hoder.

– Hva mener du er en passende tittel?

– Jeg pleier å kalle meg for en matchmaker. Jeg er opptatt av teambuilding, og jeg ønsker oppriktig å hjelpe bedrifter å vokse ved å tilføre menneskelige ressurser. Så kall meg en rekrutterer eller en bedriftsrådgiver, sier Krogedal.

Powered by Labrador CMS