CEO i Innovation Support Helge Bharat Johnsen.

MENINGER:

Den moderne møtebookerens anatomi

CEO i Innovation Support, Helge Bharat Johnsen, bryter ned hva han mener kjennetegner de som lykkes med møtebooking.

Publisert Sist oppdatert

Hvilke egenskaper og kvaliteter kjennetegner den moderne møtebookeren?

Alle som har prøvd seg på å booke møter – enten de har lykkes eller ei – vet at møtebooking er en krevende jobb.

Som daglig leder i Innovation Support har jeg sett flere selvutnevnte superselgere gi opp nærmest før de har begynt – men jeg har også hatt gleden av å følge utviklingen til noen av de beste møtebookerne vi har i Norge i dag.

Hva er det egentlig som kjennetegner de som lykkes med møtebooking?

I denne artikkelen tar jeg en nærmere titt på de viktigste egenskapene og kvalitetene som utgjør den moderne møtebookerens anatomi.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

Den moderne møtebookerens anatomi

1. Hjerne

Den moderne møtebookeren bruker hjernen kontinuerlig når han kontakter prospekter og leads.

Han tenker hele tiden på å få god kjemi med personen i den andre enden, tilpasser samtalen til kundens tempo og tonefall og styrer samtalen stødig mot et møte.

Evnen til å analysere, vurdere og justere underveis i en samtale er helt avgjørende for å lykkes med møtebooking.

2. Øyne

Øynene dine kan si mye om deg. Et flakkende blikk er for eksempel et typisk tegn på usikkerhet, og tunge øyelokk avslører raskt at det ikke ble så mye søvn på deg natten i forveien.

En god møtebooker må hele tiden være våken, opplagt og fokusert på oppgaven han har foran seg. Han lar seg ikke distrahere av omgivelsene rundt seg, og kaster seg over neste samtale med et målrettet blikk, uavhengig av om forrige samtale endte med suksess eller avslag.

En møtebooker som er trøtt når han møter opp på jobb, og tilbringer mye av dagen på Facebook og YouTube, vil sannsynligvis ikke levere de helt store resultatene.

3. Ører

Vi har alle hørt klisjeen: «Du har to ører og en munn. Det betyr at du bør lytte dobbelt så mye som du prater.»

Jeg er ingen utpreget fan av klisjeer, men når det kommer til møtebooking treffer dette ordtaket såpass godt at jeg ikke kan unngå å nevne det.

En moderne møtebooker må være flink til å lytte. For å kunne booke et kvalitetsmøte er du avhengig av å få tillit hos den du prater med, og for å få tillit må du først skape en god kjemi. Det er vanskelig å få til dersom du bare peiser på med en «perfekt pitch» – uten å lytte til hva kunden faktisk sier.

4. Munn

Møtebooking, og enhver annen form for outbound marketing, handler først og fremst om god kommunikasjon.

Den moderne møtebookeren må ha et godt grep om (det norske) språket, en behagelig telefonstemme og evne til å kommunisere budskapet på en klar og tydelig måte.

I tillegg må han kunne takle innvendinger på en fornuftig og god måte, og styre samtalen tilbake på rett spor hvis den begynner å skli ut.

5. Nakke

Høy selvtillit og en god holdning – både fysisk og mentalt – er typiske kjennetegn på en vellykket møtebooker.

Alle møtebookere vil gå igjennom litt tyngre perioder med mye avslag, og da er det de som holder nakken rett og hodet hevet som greier å kjempe seg over humpen.

Dersom en møtebooker synker dypere og dypere ned i stolen, med bøyd nakke og høye skuldre, er det ledernes ansvar å steppe inn for å motivere og bygge opp selvtilliten hans igjen.

6. Hjerte

Det spiller ingen rolle om du er møtebooker, snekker eller administrerende direktør – hvis ikke du har et hjerte som banker for jobben du gjør, vil du aldri kunne yte ditt beste.

De beste møtebookerne drives av en brennende lidenskap om å lykkes, de motiveres av mulighetene som åpner seg når de leverer gode resultater og de trives best når de setter seg hårete mål.

Den moderne møtebookeren vil hele tiden jobbe for å nå nye milepæler, og se etter nye muligheter å strekke seg mot.

7. Mage

En vellykket møtebooker har is i magen, og trekker ingen forhastede beslutninger.

Dersom han ikke lykkes med å booke møtet ved første forsøk på closing ser han etter muligheter fremfor å anse slaget som tapt.

Han beholder roen, puster med magen og gjør sitt beste for å avvæpne kundens innvendinger på best mulig måte.

8. Hender

En moderne møtebooker jobber ikke bare med hodet, men også med hendene. Han registrerer samtaler, skriver notater og søker på nettet underveis i samtalen.

Kundereisen har endret seg betydelig de siste årene, og nå kreves det ofte flere kontaktpunkter for å få på plass et møte med en kvalifisert kunde.

En møtebooker som er god på å notere nøkkelpunktene i en samtale har et mye bedre utgangspunkt neste gang han tar kontakt med kunden.

Flittig notering kommer deg også til gode når det er tid for selve møtet, fordi du går inn i møtet med masse nyttig informasjon om kundens tanker, ønsker, innvendinger og behov.

9. Rumpe

Nei, vi kommer nok ikke utenom rumpa.

For å lykkes som møtebooker må du ha evnen til å beholde roen og fokuset gjennom hele arbeidsdagen. Du må jobbe strukturert og målrettet fra du kommer om morgenen til du går om ettermiddagen – og da nytter det ikke å ha såkalt mark i rumpa.

En god møtebooker vet i tillegg at det å sitte på rumpa hele dagen påvirker effektiviteten hans, og dermed også resultatene han leverer.

10. Bein

For å lykkes med møtebooking må du hele tiden være «på». Du må være engasjert, energisk og entusiastisk.

Derfor er det viktig å holde seg i bevegelse. Kom deg opp og stå, gå litt frem og tilbake eller ta et sett med knebøy. Holder du kroppen i gang følger hodet med, og da vil du være langt mer effektiv.

Våre mest rutinerte møtebookere er ikke lenket fast til skrivebordet sitt – og de kan like godt banke inn et møte mens de lager seg en kopp kaffe som når de sitter foran PC-skjermen.

Les Johnsens originale blogginnlegg her.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i SALG24? Send ditt innlegg til tips@salg24.no.

Powered by Labrador CMS