Andelen fakturaer som har fått et purregebyr blant norske kunder, har gått ned med hele 45 prosent.

Nesten halvering av andelen purregebyr etter Klarnas storsatsing

– Jeg er veldig stolt over at vi inntar en lederposisjon på dette området og håper flere aktører vil følge etter oss.

Publisert

Siden Klarna i september i år gjennomførte fire store produktforbedringer, har andelen fakturaer i Norge som har fått purregebyr nesten blitt halvert.

Klarnas norske tall indikerer også at antall henvendelser med fakturaspørsmål til kundeservice har gått ned med hele 42 prosent.

– Disse første resultatene av våre produktforbedringer viser at det er mulig å gjøre betaling mer forbrukervennlig og bærekraftig, og at det er behov for en ny standard i bransjen. Vår dobling av betalingstiden på fakturakjøp og flere påminnelser til kunden om å betale når det nærmer seg forfall, adresserer to av de vanligste grunnene til at kunder mottar purregebyr, kort betalingstid eller at de rett og slett glemmer det, sier Klarnas Norgessjef, Geir Østby, i en pressemelding.

I lengre tid har Klarna arbeidet med å synliggjøre utfordringene til kredittbransjen ved å kartlegge det nordiske kredittmarkedet og synliggjøre de gjeldende betingelsene som kundene har. Samtidig har de sett gjennom sin egen produktportefølje.

De fjernet unødvendige avgifter, innførte flere betalingspåminnelser, fordoblet betalingstiden på fakturakjøp, kuttet ut forsinkelsesrente og fjernet muligheten for å ta opp kreditt uten en fastsatt sluttdato, såkalte evigvarende kreditter.

Bare et par måneder etter at forbedringene ble gjennomført, viser Klarnas tall positive resultater, både for forbrukeren og for butikkene.

Andelen fakturaer som har fått et purregebyr blant norske kunder, har gått ned med hele 45 prosent.

At flere kunder nå får betalt sin faktura i tide, samt har bedre tid til å gjøre dette og håndtere sine returer, har også ført til at antall henvendelser til Klarnas kundetjeneste har gått ned. Foreløpige tall viser at det har ført til en reduksjon i antall henvendelser for faktura på 42 prosent med 30 dagers gebyr- og rentefri periode i stedet for 14 dager.

– Jeg er veldig stolt over at vi inntar en lederposisjon på dette området og håper flere aktører vil følge etter oss, sier Østby.

Powered by Labrador CMS