Geir Thorstensen i Frittgående selgere
Geir Thorstensen i Frittgående selgere

Slik forsøker de å snu en negativ trend i bransjen

Geir Thorstensen driver Frittgående Selgere sammen med et team som har lang erfaring fra bransjen.

Publisert

Alle deres selgere jobber fra hjemmekontor. Pandemien har spilt sin rolle, men det er også en viktigere baktanke med dette.

– Koronaviruset hjalp oss kanskje litt på vei, det finnes jo på mange måter ikke en bedre timing for hjemmekontor enn nå. Men for oss har dette vært en viktigere faktor for å unngå kostnader. Alle utgifter som kommer med et kontor går utover handlingsrommet vi har til å gjøre viktigere tiltak, forteller Thorstensen.

Totalt består Frittgående Selgere av en liten gjeng på seks ansatte. Disse er å finne litt overalt, én av dem sitter til og med i en annen verdensdel.

– Vi har en veldig liten administrasjon, med et styre og arbeidende styremedlemmer. Én medarbeider sitter også i Afrika og jobber mot det norske markedet ved hjelp av VPN, sier Thorstensen.

Et større mål

Geir Thorstensen er daglig leder i callsenteret, som ble opprettet i 2020. Formålet med deres modell er å levere noe annet enn det andre og større aktører har mulighet til å gjøre.

– Det er kort sagt to hovedårsaker til at jeg ville opprette dette. Den ene handler om den større trenden vi ser i telemarketing i dag. Utviklingen gjennom årene har gitt økte salgskostnader for oppdragsgivere, samtidig som salget har falt hos salgsaktørene. Dette går utover både selgere, kunder og oppdragsgivere, forteller Thorstensen.

– I tillegg har mange kuttet i betingelser og opplæringen sin av selgere, rett og slett fordi det blir logisk og lønnsomt. Dette har derimot resultert i yngre selgere og høyere turnover. Man nærmer seg et smertepunkt der det ikke er mer betalingsvilje og der grensen går for hvor mye man kan legge til for å øke kvaliteten på tjenestene, sier han videre.

Istedenfor å investere i et dyrt kontorlokale, vil Thorstensen bruke pengene på andre ting. Dyktige ansatte med gode betingelser, opplæring og oppfølging av ansatte er noe av det han trekker fram.

– Jeg har selv jobbet i mange år som selger og salgssjef, og som innkjøper av eksterne salgstjenester. Så jeg har vært på begge sidene av bordet, og har sett utviklingen. Mange har en organisasjonsstruktur som er låst fast, og mange lykkes faktisk med dette. Men samtidig ligger det hele tiden en begrensning der, som vi bryter ved å erstatte det fysiske lokalet med et større handlingsrom salgsfaglig sett, sier Thorstensen.

Et langsiktig teknologisk prosjekt

I tillegg brukes tid og penger på ny teknologi. Thorstensen mener også at en stor del av framtiden for et callsenter ligger her.

– Vi tar i bruk flere former for kunstig intelligens som gjør at vi kan jobbe med kompetansedeling over nett og gi feedback til både selgere og oppdragsgivere. For vår del opplever vi at veien til å trykke på en knapp er kortere enn å gjøre det fysisk på en arbeidsplass. Jeg tror at mange kommer til kort når det gjelder teknologi, fordi de er låst i en litt gammeldags modell. Det står kanskje ikke på viljen, men det går likevel på kvalitetens bekostning. Så er det viktig for meg å legge til at det også finnes andre som lykkes med dette, sier han.

Frittgående Selgere har også ambisjoner om å gjøre noe ganske nytt med den teknologiske biten. Man trenger absolutt ikke å møtes fysisk for å kunne jobbe godt sammen som en bedrift, mener de.

– Vi har et langsiktig prosjekt der vi ønsker å lage en egen plattform, rett og slett et virtuelt kontor med avatarer som representerer de ansatte. Dette bygger også på teknologi som allerede finnes, men vi vil bruke den på en bedre måte, forklarer Thorstensen.

Han tror også at deres måte å jobbe på vil komme både samarbeidspartnerne og deres kunder til gode. Handlingsrommet som Thorstensen snakker om, skal gjøre det lettere å bruke mer tid på kundebehandling.

– Vi må alltid spørre hvordan man finner de rette kundene slik at kundeopplevelsene og lønnsomheten bedres. Ved å ha bedre betingelser for våre selgere og mer tid, kan vi tåle et lavere antall salg per time. Vårt behov for omsetning per time blir fjernet, og vi kan la være å pushe kunder til å ta valg som de egentlig ikke ønsker å ta. Slik trekker vi til oss gode selgere, og får likevel en høyere hitrate, sier han.

Det å være en del av callsenteret, skal på sikt bli et kvalitetsstempel i seg selv. Thorstensen er klar over at dette vil ta tid, men det har de ikke et problem med.

– En av de viktigste målsettingene våre er å gi trygghet til kunden. Vi ønsker at man skal kunne si på telefonen at man er frittgående selger, og at det kan bety noe. Kanskje er det ambisiøst og urealistisk, men vi er en ydmyk gjeng. Jeg kommer med store ord, men vi skal samarbeide med de som vi vet er gode, og da tror jeg vi kan nå dit, avslutter han.

Powered by Labrador CMS