Johannes Mathisen var dørselger i mange år. Nå jobber han som bedriftsrådgiver, og er nominert til høythengende pris.
Johannes Mathisen var dørselger i mange år. Nå jobber han som bedriftsrådgiver, og er nominert til høythengende pris.

Johannes er en av tre finalister i kåringen av Årets Unge Selgerforbilde

– Det er utrolig kjekt å få litt anerkjennelse for det man har holdt på med i mange år nå.

Publisert

Johannes Mathisen jobber som bedriftsrådgiver hos Fjordkraft. Nå er han blant de tre finalistene som kniver om den gjeve tittelen «Årets Unge Selgerforbilde».

– Det er utrolig kjekt å få litt anerkjennelse for det man har holdt på med i mange år nå, sier Mathisen om nominasjonen.

Han har drevet med salg i snart fem år.

– Jeg fikk først jobb som dørselger hos Fjordkraft – og jeg husker min far veddet en tusenlapp på at jeg ikke kom til å holde ut i mer enn to måneder. Det vekket en liten faen i meg, sier han og ler godt.

Far måtte punge ut, for Mathisen holdt koken i tre og et halvt år. Men han innrømmer at det var beinhard jobbing.

– Du må rett og slett ha ekte stå-på-vilje når du holder på med dørslag. Det er ren provisjon, og du kan ikke gi opp, for da får du ikke betalt.

– Reine luksusen

Sakte men sikkert gikk det seg til. Endelig kom det første salget, også ballet det på seg. Men Mathisen legger ikke skjul på at han er glad for å ha fått fast kontorplass.i

– Det er reine luksusen å sitte her på kontoret å ringe, sammenlignet med å gå ute i all slags vær og få døren smelt i trynet. Det er tungt både fysisk og psykisk. Men jeg angrer ikke, og tror ikke jeg hadde blitt nominert til denne prisen uten den erfaringen.

I dag selger han strømabonnement til bedriftsmarkedet, og på spørsmål om hva som gjør han til en god selger, tror han det handler om å være et medmenneske.

– Jeg tror min selgerstil er ganske folkelig. Jeg snakker med folk, og skjønner meg på dem – og på den måten har jeg et bedre utgangspunkt for å dekke det behovet de faktisk har, i stede for å prakke på dem et produkt.

Han mener mange selgere har en for profesjonell stil, som gjør at de ikke klarer å skape tillit til kunden.

– Noen er helt stakkato. Det tror jeg gjør kundene usikker, for de blir jo helt tatt på sengen når de møter en koselig, jovial kar som meg, flirer han.

– Utrolig stas

Mathisen har åpenbart noen metoder for å sjarmere kundene sine.

Finalisten som er født i Narvik, har flyttet rundt i det ganske land, og lagt om dialekten underveis.

– Jeg snakker østlandsk i dag, og hvis noen spør hva som er hjemme for meg, så er det Kongsberg. Men jeg nøler ikke med å legge om dialekten, eller fortelle om mine relasjoner til det stedet kunden eventuelt kommer fra. Det tror jeg sier noe om at man er nysgjerrig og oppriktig bryr seg om andre.

Mathisen flyttet til Bergen for to år siden, og har tydelige ambisjoner for den videre slagskarrieren.

– Jeg vil selvfølgelig selge så mye som mulig, men jeg ønsker også å hjelpe de rundt meg. Jeg sitter med en fantastisk gjeng her i Fjordkraft. Teamkulturen er viktig for meg. Jeg tenker ikke meg og mine salg, men oss og vårt.

– Hva hadde det betydd for deg å vinne denne prisen?

– Det hadde vært utrolig stas. Jeg hører rykter om at det vanker en pengepremie, så hvis jeg vinner skal jeg bruke hele potten på nytt skiutstyr til vinteren, svarer han.

Powered by Labrador CMS