– Salg er noe av det kuleste man kan gjøre i livet. Avdekke behov, finne løsninger, effektivisere gjennom nye måter å gjør ting på - og ikke minst å møte mange flinke folk.

Du blir ikke en bedre selger av å hele tiden jakte din neste jobb

«Du må imponere der du er. Så kommer jobbene rekende på en fjøl», skriver Erik Waatland.

Publisert Sist oppdatert

Jeg begynte min salgskarriere som medieselger. 16 år, iført i blå skjorte og et alt for stort headset rundt hodet. Målet var å avdekke behov - og selge avisabonnement. Det var utrolig spennende. Her fikk jeg sitte med en garva selger som hadde stålkontroll på markedet sitt - og jeg lærte utrolig mye.

Han skrev alltid ned et læringspunkt fra hver eneste samtale.

  • «Jeg speilet ikke kunden godt nok»

  • «Jeg avdekket ikke behovet i stor nok grad»

  • «Jeg var for positiv»

Hver eneste telefonsamtale fikk en notis hengende ved seg. Slik lærte den garva selgeren noe hver eneste dag. Og bare for å være tydelig: Han brukte alt sitt fokus på jobb - på å jobbe. Med sitt marked.

På andre siden av pulten min satt en annen ung mann - bare noen få år eldre enn meg. Han var opptatt av å pushe antall kalde henvendelser, men mellom telefonsamtalene, snakket han som regel om alle de andre plassene han skulle jobbe i sitt neste steg i karrieren.

Problemet var at han ikke evnet å levere varene der han var - fordi han var så opptatt av hvor han skulle jobbe neste. Og målet var selvsagt ikke salg, men å bli sjef. Det var ikke så viktig for han hvor han var sjef, men sjef skulle han bli.

I ettertid har jeg sett hvor både den garva selgeren er - og hvor den unge mannen befinner seg i karrieren. Du kan jo gjette hvem som er sjef - og hvem som fortsatt ikke har landet sjefsjobben?

Salg er noe av det kuleste man kan gjøre i livet. Avdekke behov, finne løsninger, effektivisere gjennom nye måter å gjør ting på - og ikke minst å møte mange flinke folk.

Og for å være den selgeren som evner å få gjort jobben, så krever det 100 prosent fokus - hele tiden. Dessverre er det mange som er så opptatt av sin neste karrierevei, at de glemmer å levere varene der de er.

Som administrerende direktør i Tjuefire har jeg ansatt mange folk - og ledet enda flere i mine tidligere yrker. Fellesnevneren for de som lykkes er at de har fokus der de er - og ikke har hodet skrudd på det neste.

Skal du evne å bli en bedre selger, så må du bruke tid på arbeidsoppgavene dine her og nå. Så kommer den neste jobben som en bonus.

Ikke motsatt. Det går som regel ikke bra.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i SALG24? Send ditt innlegg til tips@salg24.no.

Powered by Labrador CMS