Erik Lund.
Erik Lund.

Callsenteret ble lagt ned i Norge. Da så Erik sitt snitt

– Feil å bare gi slipp på alle vi hadde kontakt med, sier Erik Lund. Nå har han og de andre ansatte i Voice2Voice tatt saken i egne hender.

Publisert

Voice2Voice har sitt opphav i Unicall, som var et relativt stort callsenter i Norge. Lund var også med på å starte det som nå har flyttet seg og blitt en ledende aktør i Øst-Europa.

Men selv om Unicall ble avviklet i Norge, Sverige og Finland, forsvant ikke kundene. De ville Lund og gjengen ta vare på.

– Vi syntes det var litt feil å bare gi slipp på alle vi hadde kontakt med. Derfor jobber vi nå stort sett med spissede kampanjer for de som vi allerede hadde et eksisterende kundeforhold til. Dette gir også en helt annen turnover hos oss og et annet forhold til våre partnere. Flere av de som jobber i Voice2Voice, har vært her siden 2003, sier Lund.

Han er formelt sett daglig leder. Lund understreker derimot at i et lite selskap må alle ha en selvstendig drift og gjøre flere oppgaver.

Erik Lund
Erik Lund

– Vi er 16 ansatte, men vi har plass til 24 på hvert skift. Vi har valgt helt selv å være så små. Alle i ledelsen her har flere hatter, jeg er også markedsansvarlig og følger opp selgerne tett slik som de andre. Jeg har også holdt på med dette i så lenge som 25 år, så jeg er ikke så smidig lenger. Da er det bedre at andre tar seg av den daglige oppfølgingen av selgere, sier han.

Endret strategi

Deres modell fungerer bra for det de jobber med. Den er også noe av grunnen til at de har en respektert posisjon i bransjen.

– Det å ha et begrenset antall ansatte er del av en bevisst strategi. Vi har gjort det for å ikke løpe som en hamster hele tiden for å skaffe ringegrunnlag og oppdrag. Hvis man er 100 selgere, slik Unicall AS var, så ringer man ganske mange i løpet av en måned. Og man har et jag som verken gagner ansatte, firma, eller oppdragsgivere, forteller Lund.

Erfaringene fra tiden som Unicall har de likevel tatt med seg. Men nå er framgangsmåten deres annerledes, noe som også gir andre arbeidsforhold.

– Veien blir til mens man går, og vi skiftet helt strategi når vi etablerte Voice2Voice AS. Da vi fikk muligheten til å starte med blanke ark fant vi ut at vi ville gjøre hverdagen annerledes for våre selgere og kunder. Våre ansatte må selvfølgelig fortsatt levere, men vi er kanskje mer humane. Her får man ordentlig betalt for å jobbe, og våre ansatte får lang tid til å utvikle seg og blomstre. Vi satser på mer modne selgere, og det har fungert veldig bra for oss og gitt en lav turnover. Vi har en stab som gjør jobben sin, og som slipper å ha en 20 år gammel coach hengende over seg som vil ha fart på salget. Dette skal være en trygg og god arbeidsplass, sier Lund.

Han er blant dem som har fått nok av useriøse aktører i bransjen. Voice2Voice ønsker å være en del av motparten til dette.

– Jeg tror cowboy-virksomheten man så tidligere delvis kom av at det var lettere å starte et callsenter enn en pølsebod. De som bygde en portefølje innen nysalg brukte mange folk og lønnet dem på provisjon. Når noen ikke leverte, kaster de dem ut og får inn nye. Den tiden er heldigvis over, sier Lund.

Vil løfte bransjen

Voice2Voice har også en større ambisjon. De ønsker å bidra til at omdømmet til hele callsenter-bransjen blir bedre.

– Vi har jobbet for det helt siden vi var Unicall AS. Da var administrerende direktør i holding-selskapet vårt også bransjekontakt for NORDMA. Vi har også hentet inspirasjon fra store internasjonale selskaper som var tidlig ute med å kvalitetssikre salg. Mye handler om å tørre å stille spørsmål. Bør vi gjøre det sånn? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hva er best for oppdragsgiver?

Lund mener de har delt disse ambisjonene med flere andre aktører. De siste årene har de sett resultater av det.

– Bransjen har vært heldig de siste årene, med flere seriøse aktører som oss. Slike premissleverandører er viktige eksempler på hvordan det bør være. Som i andre bransjer er noen litt mer interessert i å skape et godt og trygt arbeidsmiljø enn andre, sier han.

Oppdragsgiverne er også mer nøye på hvilke callsenter de oppsøker. Dette tror han har mye å si.

– Dersom man opptrer seriøst, får man større aksept blant de ulike oppdragsgiverne. De vil ha et godkjent callsenter, og er mer bevisst på dette enn før. Vi er jo deres ansikt utad, og vi representerer dem vi ringer på vegne av. I tillegg til at du faktisk er en ambassadør for bransjen, Så kvalitet i samtalene er viktig, forteller Lund.

Tre tips til god salgsledelse

– Det som ofte er utfordringen for en selger, er det å ha humøret i balanse. Har du hatt en dårlig start på dagen, krangla med partneren eller mista bussen, så er ikke det et bra grunnlag for dagen. Derfor snakker vi med alle våre ansatte på starten av dagen, og sørger for at alle har en positiv holdning når man jobber, forteller Lund.

For å nå dit en vil som selger er det viktig å fokusere på målet og glemme alt som er irrelevant, mener han.

– Det handler om å la folk få pusterom ved siden av jobben. Prat og diskuter litt. Du kan selge de riktige produktene og si det samme hver dag, men salget går opp og ned. Til syvende og sist handler det ikke bare om det du sier, men om humøret ditt og måten du sier det på, sier Lund.

Ifølge deres filosofi skal selgerne jobbe mer kortsiktig, mens ledelsen tenker langsiktig. Selgerne må konsentrere seg om den jobben sin og den konkrete kundesamtalen, mens salgslederen jobber for å holde moralen oppe. Her kommer tre tips til god salgsledelse fra Erik Lund:

  1. Det er viktig å identifisere seg med selgeren. Da ser man gjerne hva en som leder kan gjøre for at vedkommende blir bedre i jobben. Det er ditt ansvar å løfte selgeren.
  2. Pass på at selgeren blir sett. Dette gjelder særlig i den tiden vi er i nå. Et godt arbeidsmiljø løfter også salget.
  3. Salgslederen må behandle folk rundt seg med fornuft. Gi dem gode innspill, noe som kan hjelpe dem til å gjøre sitt aller beste på jobb. Dette kan være både salgsfaglige eller andre ting.
Powered by Labrador CMS