Erik Holmen i GetAccept, har som mål å utdanne det Norske markedet i digitale verktøy.
Erik Holmen i GetAccept, har som mål å utdanne det Norske markedet i digitale verktøy.

Erik selger digitale løsninger til B2B-bedrifter: – Alt handler om endringsvilje

Erik Holmen håper den eldre garden blant ledere tør å tenke nytt.

Publisert

Erik Holmen er Country Manager i GetAccept, som har følgende visjon; « The plattform where every B2B business happens in a natural way».

Selskapet som ble startet av fire svenske gründere i 2015, ønsker å skape nye forutsetninger for salgsprosessen ved å engasjere kommunikasjonskanaler som video, live-chat og digital signering.

– Salg og kundereiser har nå flyttet seg online. Alt er en kundereise. Alle vet at innovasjon og endringsvilje er viktig, men hva skjer når mennesker og bedrifter blir for selvtilfredse og slutter å innovere, spør han seg.

Han sier vi må ikke glemme at det fortsatt er mennesker som kommuniserer og handler av hverandre.

– Men det handler om at verden, og hvordan man gjør dette på, har endret seg, sier Holmen til Salg24.

GetAccept AS har i dag over 300 bedriftskunder fra ulike bransjer i Norge. Blant de eksisterende kundene er selskaper som SATS, Schibsted, ABAX, Telia, Nordic Choice Hotels, SuperOffice og Bisnode.

Tenke nytt

Han tror det er mulig å være personlig til tross for at vi lever i en digital verden.

– Jeg mener at alt handler om kultur. Og kultur er teknologi. Det jeg mener med det er at hvis man har gode nok verktøy, vil det bidra til mer engasjerte medarbeidere, økt lønnsomhet og fornøyde kunder. Dagens ledere bør ha fokus på innovasjon og adopsjon av ny teknologi, sier han.

Holmen tror mange selskaper ikke har forståelse for at det finnes brukervennlige nok løsninger, og håper den etablerte og eldre garden i lederstillinger rundt omkring, klarer å tenke nytt.

– Alt handler om endringsvilje. Det du selger er endring, og endring er vondt dersom kunden ikke klarer å se verdien av det du selger. Kunder kjøper ikke produkter, de kjøper løsningen på et problem, sier han.

– Vi ligger et par år foran

GetAccept startet opp i Norge i 2019, like før koronapandemien traff landet. Det kan jo tenkes at det var hell i uhell for bedriften som selger digitale løsninger.

– Vi merket stor etterspørsel da pandemien kom, men også frykt for å ta i bruk og investere. De som gjorde det, angrer nok ikke i dag. Jeg tror vi ligger et par år foran markedet. Mange har gått over til digital signering, men det er bare 20 prosent av prosessen. Vi bistår både før, under og etter med de resterende delene av salgsprosessen.

Ifølge studier fra Gartner, vil 80 prosent av alle interaksjoner mellom selgere og kjøpere foregå i det digitale rom innen 2025.

– Med den nye digitale normalen, og nåværende endringer i verden, kommer også nye muligheter. Vi må tilpasse oss og innovere for å være i forkant av konkurrentene, og fortsette å vokse både som individer og organisasjoner.

Holmen forteller at GetAccept er et selskap i vekst, og at de er forberedt på å måtte «brenne» penger, for etter hvert å tjene penger.

– Vi hadde en vekst på 120 prosent i 2020 siden oppstarten i 2019, og har stor tro på at vi skal fortsette å vokse, sier han.

I 2020 hentet selskapet inn en Serie B runde på 182 millioner kroner fra det amerikanske venturefondet Bessemer Venture Partners. Fondet har tidligere investert i selskaper som LinkedIn, Shopify, Pipedrive og Pinterest.

Powered by Labrador CMS