Erlend Årsbog i Drum Brew
Erlend Årsbog i Drum Brew

Drum Brew lager prisvinnende øl, men må forholde seg til strenge markedsførings­regler

– Det er veldig frustrerende. Jeg fortalte til en ølbrygger i Nederland at det ikke er lov å markedsføre alkohol i Norge. Han trodde ikke på meg.

Publisert

Vi må skru tiden tilbake noen år for å få hele suksesshistorien om ølbryggeren, Erlend Årsbog, fra Tromøya i Arendal.

– Det er omtrent åtte år siden jeg ble bitt av basillen og begynte å brygge øl i kjelleren. Jeg skulle reise på feire til Nederland, og tok med meg noen flakser øl i kofferten. Der nede var det ikke så vanlig å hjemmebrygge, forteller han.

Årsbog hadde bestilt bord på en michelinrestaurant og tatt med krydder-ølet Ginger Ale.

– Jeg spiste middag der og tenkte det ville være hyggelig å ha med øl til dem fra Norge. Det satt de pris på! Eieren av restauranten De Kas, Gert Jan Hageman, kom bort til bordet og spurte om det var sånn at jeg hadde med øl til kokkene. Etter en liten stund kom han tilbake og sa at de ville ha mer. Så det startet med at jeg klarte å få hans oppmerksomhet, og skjønte at jeg hadde noe bra på gang.

Derfra har det vært lidenskap og iver som har fått pilene til å peke oppover.

En viktig del av historien er at han kom i kontakt med Kjetil Jikiun. Mannen som introduserte IPA for det norske folk, og en av de som startet Nøgne Ø.

– Det startet i 2016, så ble selskapet opprettet i 2017. Første ølet ga vi ut i 2018. Planen var egentlig å bare satse på ingefærølet, men så måtte vi lage en juleøl. Og så et sommerøl. Og sånn har det ballet på seg, forteller han.

I fjor sa Årsbog opp jobben som selger for forsikringsselskapet IF, for å satse alt på Drum Brew.

Den briljante ideen

Det var ingen som hadde gitt ut gulrot-øl i Norge. Det var en som sa at siden vi bruker mais, hvorfor ikke bruke gulrot i ølbrygging. Jeg tenkte med en gang at selvfølgelig skal vi det.

Det skulle vise seg å bli oppskriften på Norges beste øl. I februar ble Imperial Gulrot Gose kåret til årets øl av Det norske Måltid.

I fjor fikk de høyeste score av nettstedet for mat og drikke, Apertif. Av 44 øl fra Norge, USA, Belgia og England, var det Gulrot Grand Cru som ble testvinner.

– Det er klart vi kan gå litt mer rakrygget med en sånn seier, smiler Årsbog og legger til:

– Det er kanskje det dyreste ølet i Norge, men det står jeg for, for det er et fantastisk produkt. For ikke lenge siden ble jeg kontaktet av en kokk og driveren av restaurant/bistro Åtagum fra Stord, som ville bestille ti flasker til restauranten sin. Han selger en flakse for 2500 kroner stykke. En uke etterpå bestilte han ti til. Utrolig moro.

Blant de tyngste øl-nerdene i det norske øl-miljøet har det derimot kommet noen mindre hyggelige kommentarer om ølet.

– De mener det er helt latterlig å selge så dyr øl. Men øl kan fint være eksklusivt det også. Det er store forskjeller på vin og øl nå, og jeg mener Norge og store deler av verden har mye å gå på når det kommer til øl. Du har vinkart over alt, men ølkart er sjeldent. Øl har så mange strenger å spille på.

Ulovlig å markedsføre

– Det er jo ikke lov å markedsføre alkohol, så hvordan jobber dere for å nå ut med ølet?

– Det er veldig frustrerende. Jeg satt med en ølbrygger i Nederland før Covid og fortalte at det ikke var lov å markedsføre alkohol i Norge. Han trodde ikke på meg. Det er strengt i Norge, og Helsedirektoratet er på vakt. Så vi må hele tiden passe på.

Foreløpig er de avhengig av at kunder og gjester sprer ordet på sosiale medier.

Ølbryggeren mener også at Det Norske Måltid har vært viktig for å synliggjøre ølet over hele Norge.

– Det er ikke lov til å merke ølen med at den ble kåret til årets øl av Det Norske Måltid, eller å merke vår juleøl med Norges beste juleøl i butikkene. Det er synd. Det er ikke håndverks-øl som gjør folk til alkoholikere.

I tillegg til å bruke sosiale medier reiser Årsbog rundt og følger opp restaurantene som selger ølet. Der holder han smaks-seanser slik at de ansatte skal ha mest mulig kunnskap om ølet som de kan videreformidle til gjestene.

– Da vi vant årets øl burde vi også vært over alt på det norske marked og festivaler for å være synlig, men det satt Covid en stopper for. Som et alternativ har vi begynt å spille inn en dokumentarfilm i stede for, røper Årbog.

Dokumentaren tar for seg hele historien til “Gulrotgåsa” og Drum Brews oppstandelse.

Femdobling

– Hvordan ligger dere an omsetningsmessig hittill i år?

– Sammenlignet med juli i fjor har vi tredoblet omsetningen. August er allerede tredoblet til nå. Med halvannen uke igjen, Arendalsuke og sommervær, kan vi fort nærme oss en firedobling, kanskje til og med femdobling i august, sier han og fortsetter:

– Ølbrygging vil nok aldri gjøre oss «søkkrike», men vi skal tjene penger nok til å skape veien videre. Norge ligger alltid langt etter trender på markedet, og Arendal fire år etter der igjen. Men kanskje det nå skal starte i Arendal, og at det er veien å gå, sier Årsbog og ler.

– Kan vi glede oss til flere øl fra Drum Brew?

– Ja, er du gal?! Vi skal ikke produsere masse nytt hele tiden, men noen øl-stiler mener jeg det er viktig at folk forstår. Vi bruker ikke gulrot for å funke opp ølet, men fordi vi har tro på det.

Foreløpig har Drum Brew syv forskjellige egne øltyper. Årets juleøl skal brygges på et bryggeri i Tsjekkia.

– Det blir spennende. Tsjekkia er pilsens opphav. De kan øl, så dette er med på å knytte bånd og åpne nye dører. Jeg har inngått en avtale med et kaffebrenneri fra Sørlandet, og skal reise ned med kaffebønner og en gjærtype de ikke har fått tak i til bryggingen, forteller Årsbog.

Powered by Labrador CMS