Trond Prestø synes det er fascinerende å få et innblikk i både små og store bedrifters hverdag.
Trond Prestø synes det er fascinerende å få et innblikk i både små og store bedrifters hverdag.

Her er deres viktigste anbefalinger til nye bedrifter

Trond Prestø er leder for DNB sitt bedriftssenter. De fungerer som rådgivere og hjelpere til alle slags aktører.

Publisert

Noe av det som er givende med jobben, er å være en hjelpende hånd for nye bedrifter i det norske markedet. Mange kan være gode på tjenestene eller produktene de skal levere, men de har ofte lite innsikt i andre ting.

– Vi anbefaler veldig mange å ta i bruk en regnskapsfører som ser på kompleksiteten i økonomien deres. I tillegg bør de gjøre en markedsundersøkelse. Er du for eksempel litt forelsket i din egen idé? En tredje ting er å gi de et rammeverk for å lage en forretningsplan. Koster produktet ditt mer enn du kommer til å tjene? Dette er eksempler på konkrete ting som vi bidrar med, og som vi blant annet holder webinarer om, forteller Prestø.

For at DNB skal kunne gjøre denne jobben så bra som mulig, er det viktig å komme tett på bedriftene de hjelper. Nærheten gjør at de lettere kan forstå hva det innebærer å være en aktør i en til tider hektisk og utfordrende hverdag.

– Hvert år gleder vi oss til å sende våre rådgivere ut på «sommerjobb», altså på hospitering ute hos forskjellige bedrifter. De fleste her hos oss jobber i bank, og det er nyttig å få et innblikk i hvordan det er å være en gründer. Det kan være knalltøft å drive for seg selv. Mange har jobben i tankene sine 24 timer i døgnet, og vi får da en helt annen respekt og forståelse for det, sier Prestø.

Skal fylle flere roller

Blant mangfoldet av bedrifter som henvender seg til DNB for å få støtte i behandlingen av sin økonomi, finnes det meste. Prestø og hans medarbeidere må også tilpasse seg etter hvem de skal bistå.

– Den aller største forskjellen mellom små og store bedrifter, er hvor profesjonelle de er. Hos oss i DNB har du for eksempel et styre og en administrasjon som er eksperter på det de gjør. De små bedriftene fyller alle disse rollene selv. Vi opplever at veldig mange er lite klar over hva de begir seg ut på når de starter for seg selv. En frisør kan for eksempel få et stort sjokk når vedkommende ser hva annet det er å forholde seg til ved siden av det å klippe hår. Dette er litt av grunnen til at vi har egne oppstarts-losjer for de som har en gründer i magen eller en drøm og å begynne selv, sier han.

Prestø tror også at flere av disse menneskene ville hatt nytte av å prate med hverandre. Uavhengig av hvilken bransje man skal inn i, finnes mange av de samme utfordringene og forholdene.

– Det er klart dette er en utfordrende prosess for oss også. Men vi ser på det som en del av vårt samfunnsansvar å legge til rette slik at det blir lettere å starte og drive en bedrift i Norge. Det vi har litt for lite av, er tiltak der vi knytter de ulike bedriftene sammen. Alle som starter opp, hadde hatt godt av å lære av hverandre. For noen år siden lagde vi slike «communities» som skulle hjelpe med dette, men interessen var ikke stor nok. Her skulle de kunne diskutere sammen, men det var rett og slett ikke vilje nok, forteller Prestø.

Gir også læring for DNB

De oppfordrer hele tiden bedriftene om å gi tilbakemelding på det som DNB bistår med. Dette gjør at også de videreutvikler seg gjennom jobben.

– Det er ekstremt viktig for å forbedre og utvikle produkter og tjenester som vi i DNB tilbyr. Vi bruker kunnskapen som vi får fra bedriftene, vi kategoriserer dem videreformidler det vi får av tilbakemeldinger innad hos oss. Målet vårt er i stor grad å sette kundene våre i stand til å bli mer effektiv, og til å ta ned ulike barrierer, sier Prestø.

Også for at denne utviklingen skal fungere best mulig, må hensynet til hvilken bedrift de hjelper ivaretas.

– Vi har alt mulig. Vi håndterer de aller minste småbedriftene, som kjøpmannen på hjørnet og rørleggeren som driver for seg selv. Det er forskjeller på profesjonaliteten i hver sin akse. Disse to er veldig lite proffe på det vi driver med, mens økonomimedarbeidere i store konserner er veldig profesjonelle, avslutter han.

Powered by Labrador CMS