Ellen Ruth forteller om sin reise i salgsbransjen, og hvordan det er å jobbe som salgsdirektør.

#Direktør-praten

Salgsdirektøren i MeyerHaugen:
– Det er oppskrytt at man må være sulten og pågående

Salgsdirektøren i MeyerHaugen, Ellen Ruth, om hva som er mest oppskrytt og undervurdert blant selgere.

Publisert

I «Direktørpraten» stiller Salg24 en rekke direktører i salgsbransjen spørsmål om hvilke utfordringer de møter i arbeidshverdagen, ansvaret det innebærer å være direktør, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er salgsdirektør i MeyerHaugen AS, Ellen Ruth.

– Fortell om din tidligere erfaring.

– Jeg har jobbet ved siden av skolen siden jeg var 14-15 år. Før jeg startet i min første heltidsjobb etter endt utdannelse, hadde jeg fått med meg verdifull arbeidserfaring gjennom alt fra jordbærplukking til eldreomsorg, læreryrket og butikksalg.

Etter fullført bachelorgrad i Internasjonal Markedsføring, startet jeg min salgskarriere i Rentokil Initial. Der lærte jeg mye om å bygge opp en kundeportefølje fra scratch. «Cold calls» og høy aktivitet var avgjørende for å lykkes.

Etter dette jobbet jeg blant annet i flere år med salg av medisinsk utstyr før jeg havnet i mediebransjen, nærmere bestemt Drammens Tidende og senere Amedia.

Jeg var først salgssjef for digitale kanaler, og senere jobbet jeg mange år som salgsdirektør for annonsemarkedet. Jeg har faktisk jobbet i kommersielle roller hele min karriere – innenfor salg og forretningsutvikling til B2B-markedet. Jeg har vært veldig heldig som har hatt ansvar for et stort spekter av ulike kundegrupper og mange dyktige selgere og salgssjefer. Digitalisering og kompetanseutvikling har stått i sentrum hele veien, med et stadig økende fokus på verdiskapning og relevans overfor kundene.

De siste fire årene har jeg jobbet i rekrutteringsbyrå med ansvar for rekruttering av ledere og spesialister, hovedsakelig til kommersielle roller. Midt i corona-tiden i fjor sommer, grep jeg en ny mulighet og byttet til MeyerHaugen, som da ville satse på profesjonalisering av salgsarbeidet.

Jeg ble trigget av å jobbe i et byrå som setter fellesskapet først, og som samtidig har en visjon om å sette standarden for fremtidens rekruttering.

– Hvilket ansvar har du som salgsdirektør?

– Mitt ansvar som salgsdirektør er å bygge god salgskultur tuftet på felles verdiskapning, samtidig som vi drar lasset sammen. Til forskjell fra andre aktører som har individuelle salgsbudsjetter og bonuser, jobber vi agilt og på tvers av team.

Vi skal være gode på å forstå kundenes behov, og forstå hvordan vi kan hjelpe den enkelte oppdragsgiver med å rekruttere de rette kandidatene. Vi er et verdidrevet rekrutteringsselskap som står for en sterk fellesskapskultur. Hos oss er det hovedsakelig partnerne som står for innsalget og leveranseteamene som driver prosessene, samt løser rekrutteringsoppdragene.

Et salg for oss er et uttrykk for tillit fra våre oppdragsgivere om at vi kan løse deres rekrutteringsbehov. Vi er veldig bevisste på at salg har mange ulike kilder. Det kan komme som resultat av synlighet, mersalg på grunn av god leveranse, rammeavtaler og selvfølgelig aktivt salgsarbeid i markedet. Salget er selve startskuddet for oppdraget, hvor vi involverer et leveranseteam som er best egnet for å løse oppdraget i forhold til type rolle og bransje. Leveranseteamet vårt står i praksis for 50 prosent av salget.

Vi er først fornøyde når vi har bidratt til å finne en god match, og både kunde og kandidat har blitt enig om å samarbeide.

– Hvilke kvaliteter er de mest oppskrytte som selger?

– At man må være sulten og pågående.

– Hvilke kvaliteter er mest undervurdert som selger?

– Evnen til å lytte, og forstå kundens forretning og behov.

– Hva er den største misoppfatningen folk har av selgere?

– At de skal overtale kunden til å kjøpe noe de ikke trenger. Alle virksomheter er avhengig av dyktige selgere som evner å forstå kundenes behov, og hvordan man kan hjelpe og løse disse utfordringene. Til syvende og sist skal et salg bidra til problemløsing og verdiskapning.

– Hva er det mest krevende i din jobb?

– Noe jeg antar mange salgsmiljøer kjenner igjen: effektiv utnyttelse av CRM, og det å skape synergi mellom arbeidsprosesser. I tillegg kan travle dager gjøre det krevende å følge opp den enkelte for å sikre trivsel og engasjement. Det er vi veldig bevisste på hos oss.

– Hva motiverer deg på jobb?

– Først og fremst mine fantastiske kolleger, og så har vi nettopp flyttet inn i nye fine lokaler! Vi er et selskap i sterk vekst, og miljøet vårt er preget av stort engasjement og vilje til å stå på sammen for å nå målene våre. Vi er i full gang med å bygge et sterkt lag som er opptatt av å utvikle seg faglig, samtidig som vi har en uformell tone og mye gøy på jobben. Husbandet «Headhunters» er et eksempel på sistnevnte.

Powered by Labrador CMS