Markedssjef Christer Solberg i Media Direct Norge retter blikket mot 2023.

Media Direct Norge utsolgt for kinoreklame ut året

– Etterspørselen er mildt sagt god, og vi har dessverre et begrenset reklamescript på 20 minutter

Publisert

Media Direct Norge (MDN) har avgjort å sette sluttstrek for salg av kinoreklame ut året. Årsaken er at salgsselskapet har solgt ut det som er tilgjengelig av reklametid for resten av året.

Nå retter de heller fokuset på neste års salg av kinoreklame.

– Vi har valgt å stenge salget av kinoreklame for 2022, og konsentrere oss om neste år. Etterspørselen er mildt sagt god, og vi har dessverre et begrenset reklamescript på 20 minutter. Til tross for et sterkt økende kinobesøk nå i høst, har vi ikke kapasitet til å vise mer reklame i år. Heldigvis ligger vi over estimatene våre på antall besøkende i oktober måned, og pila peker definitivt riktig vei. Vi går inn i en førjulsperiode med mange gode filmer på menyen, noe som lover godt for kinobesøket fremover, sier markedssjef i Media Direct Norge, Christer Solberg, i en pressemelding.

Solberg innrømmer at det har vært et variabelt år etter pandemien.

– En del filmer har oppnådd veldig gode besøkstall, mens enkelte andre har overrasket oss negativt. Det har vært utfordrende å estimere beholdningen av varelageret, men nå kommer stadig flere og mer attraktive filmer.

Han er optimistisk og tror på et sterkt 2023 for kino-Norge.

– Det er all grunn til å tro at 2023 blir veldig bra. Det er mulig vi var i overkant positive etter den fantastiske avslutning på fjoråret. Nedstengingen rett før jul førte nok til at det har tatt noe lengre tid enn forventet å få tilbake kinobesøket til normalen. Det norske folk ser nå ut til å være klare for sterke kino-opplevelser, både med norske og internasjonale filmer for store og små, sier Solberg og legger til:

– Det ligger an til en sterk avslutning på året – og totalt tror vi på rundt 9,2 millioner solgte kinobilletter i 2022. Starten på året var litt svak, men nå tar kinobesøket seg godt opp.

Etter årets 9 første måneder hadde kino en reklameoppgang fra tilsvarende måneder i 2021 på 195,8 prosent, ifølge Mediebarometeret til Mediebyråforeningen. Det høye prosent-tallet kan forklares med tøffe pandemi-restriksjoner for norske kinoer i 2021.

Powered by Labrador CMS