Tre kosmetikkforhandlere har fått varsel om gebyrer på tilsammen åtte millioner kroner.

Varsler milliongebyr til nettbutikker som har jukset under Black Week

Forbrukertilsynet mener bruk av falske førpriser under Black Week fremstår bevisst og systematisk.

Publisert

Forbrukertilsynet mener kosmetikkaktørene Bli Vakker, Blush og Coverbrands har brukte den store handelsuken Black Week til å markedsføre produkter med falsk førpris.

Nå har de tre nettbutikkene fått varsel om gebyrer på henholdsvis fire, to og to millioner kroner. Det skriver E24.

I følge markedsføringsloven er det ulovlig å sette opp prisen på varer like før en tilbudsperiode for å kunne bruke det som en sammenligning under kampanjen.

– De aktuelle aktørene har alle tidligere blitt opplyst om regelverket og fått beskjed om å innrette seg. Likevel fortsetter de tilsynelatende den samme praksisen. Lovbruddene fremstår derfor som bevisste og systematiske, noe vi ser svært alvorlig på, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet, til E24.

Ved å oppgi uriktige førpriser bryter aktørene forbudet mot villedende reklame. Forbrukertilsynet har i dette tilfellet vurdert at kundene har blitt lurt til å tro at de fikk et bedre tilbud enn det som var tilfellet.

– Salgsmarkedsføring har stor effekt på forbrukeren, og Forbrukertilsynet har grunn til å anta at mange forbrukere i løpet av kampanjeperioden kan ha tatt en beslutning om å handle produkter de kanskje ellers ikke ville ha handlet, sier Rønningen.

De tre nettbutikkene har nå fire uker på seg til å dokumentere sin uskyld.

Powered by Labrador CMS