Ansvarlig redaktør i Nidaros, Stig Jakobsen, om Black-Friday-suksessen.
Ansvarlig redaktør i Nidaros, Stig Jakobsen, om Black-Friday-suksessen.

Massivt salg for Nidaros: Solgte 400 abonnementer på én dag

Spesielt én video var med på å fange interessen til de nye abonnentene.

Publisert Sist oppdatert

– Fjoråret viste at Black Friday, eller Black Weekend for vår del, ga oss et løft, så i år sørget vi for å være godt forberedt.

Det er forklaringen til ansvarlig redaktør i Nidaros, Stig Jacobsen.

En stund i forkant av den elleville salgsuken, begynte redaksjonen å spare på noen saker de var ganske sikker på at ville bidra til økt salg av abonnementer.

– Vi skrev blant annet en del tidløse historier om folk som hadde opplevd tøffe ting, og idrettsprofiler som delte dramatiske historier som aldri hadde vært fortalt før.

– Sex på kjøpesenter

Redaksjonen fikk også tips om en video som viste seg å bli et solid trekkplaster på Black Friday.

– Det var en video hvor noen hadde brutt seg inn og hatt sex på et kjøpesenter i Trondheim. Da vi la den på topp på morgenkvisten, tok det virkelig fyr i teltet, sier redaktøren og ler.

Han legger ikke skjul på at videoen var vinneren av Black Friday-pakken, men understreker viktigheten av å ha den gode miksen som treffer mange.

– Det er viktig å blande det seriøse og dype, med noe litt mer lettbeint. Den nest beste saken den dagen, var en sak fra næringslivet om en bydel hvor alt ser ut til å gå konkurs etter pandemien. Det gjelder å lage god avis, og der traff vi godt på Black Friday.

Resultatet ble 400 nye abonnenter på én dag. Tilbudet som lokket leserne, var at de fikk tre måneders abonnement for kun en krone.

– Treffer en nerve

– Hvordan skal dere jobbe for å beholde de nye kundene?

– Forbausende ofte ser vi at de som kjøper abonnement fortsetter å lese pluss-saker. Så hvis vi leverer riktig innhold er det stor sannsynlighet for at de fortsetter å abonnere videre.

Han melder om at Nidaros har merket en markant økning av abonnenter de siste ukene, både før og etter salgsuken.

– Vi har fått et kraftig løft også trafikkmessig. To uker før tilbudet fikk vi 360 nye abonnenter på en uke. Så det vitner om at vi treffer en nerve og fanger interesse blant leserne våre, og det er gledelig å se, sier Jacobsen.

Powered by Labrador CMS