Joachim Hellberg går fra KAM i Red Bull til Bauer Media.

Joachim er ny digital KAM i Bauer Media: –­ Lydopplevelser trigger meg veldig

Bauer Media har mer enn doblet ansatte på salgsavdelingen siden september i fjor. Det siste tilskuddet er ny digital Key Account Manager.

Publisert Sist oppdatert

Joachim Hellberg har tidligere erfaring fra IT- og dagligvarebransjen, senest som Key Account Manager (KAM) i Red Bull – hvor han hadde hovedansvar for noen av de største kundene i dagligvaremarkedet. Dette blir hans første møte med mediebransjen, og da særlig lyd.

– Jeg er en veldig aktiv lytter, og er glad i å være på konserter og festivaler. Lydopplevelser trigger meg veldig, sier Hellberg til SALG24.

Hans kjærlighet for lyd og musikk var én av grunnene til at han ønsket å jobbe i Bauer Media.

– Det er veldig spennende med tanke på markedsveksten til lyd. Spesielt i Norge, hvor populariteten av podcaster har eksplodert den siste tiden, sier han og legger til:

– Bauer Media som selskap appellerte veldig til meg fordi jeg føler at mulighetene for å få idéene dine ut i verden er store. Mine forrige arbeidsplasser er veldig hovedkvarterbasert, så der var det vanskeligere å få en tanke ut til markedet.

– Sjelden jeg blir stum

Hellberg har bare stått i stillingen én dag, men rakk allerede å imponere salgssjef Lise Lillevold stort i ansettelsesprosessen. Hun forklarer at de gir søkere en oppgave å løse, som i dette tilfellet var å fremføre en salgspitch til henne.

– Det er sjelden jeg blir stum. Måten han pitchet salget av lyd på var «excellent», sier hun.

Lillevold forteller at de fleste på salgsteamet er folk som har en tilknytting til mediebransjen. Valget med å ansette noen utenfra ble gjort bevisst.

– Vi trengte å få inn noen utenfra for å se hva vi gjør riktig, og som ikke er preget av bransjen fra før.

Salgsinteressen til Hellberg ble vekket av en deltidsjobb han hadde som 16-åring.

– Jeg jobbet i G-sport ved siden av studiene. Siden den tid er salg noe som har kommet naturlig for meg, forteller han.

Han beskriver seg selv som en relasjonsbygger og en god menneskekjenner – egenskaper som alltid kommer godt med i salgsyrket. Han har også en bachelorgrad i internasjonal markedsføring, i tillegg til å ha studert i Sydney.

Doblet staben

Lillevold informerer om at salgsavdelingen har vekst mye siden hun tok over som kommersielt ansvarlig for Bauer Media.

Siden september i fjor har de mer enn doblet staben, og har gått fra fem til tolv ansatte per dags dato.

Powered by Labrador CMS