Asle Schau-Hvatum står bak Sterk Saus. Han ringes ofte opp av utsalgssteder som ønsker produktene deres.

Asles salgserfaring kom godt med da eventyret startet: – Det var en vill idé

Asle Schau-Hvatum står bak Sterk Saus, som i fjor omsatte for nesten 700 000 norske kroner.

Publisert

– Det var en vill idé som jeg fikk tilbake i 2018 rundt et tacobord. Jeg hadde lagd litt sauser før, men ikke kommet med noen konkret kommersiell idé. Jeg var litt lei den tacosausen som vi kjøpte i butikken, også var vi noen som fant ut at vi hadde et bra konsept som vi kunne sette i gang som et hobbyprosjekt, sier Schau-Hvatum.

Sausen skal være basert på gode råvarer, og være et alternativ til de mer kjente sausene som selges i butikken. Sjefen har selv over 20 års erfaring fra salg i IT-bransjen, noe som gjorde prosessen litt enklere.

– Jeg kan vel med sikkerhet si at 85 prosent av salget vårt er kommet fra inbound trafikk. Vi har ikke vært så flinke på å ringe ut til folk, så til nå har ulike kjeder ringt oss for å få produktene våre. Det går gjennom den gode gamle jungeltelegrafen. Det siste året har vi også brukt mer tid på merkevarebygging, som er noe vi satser veldig på.

Profesjonell kokk med på laget

Saus kan brukes til så mangt innen matlaging, påpeker Schau-Hvatum. Han har også gått til anskaffelse av profesjonell hjelp for å utvikle idéene sine videre.

– Jeg er jo veldig flink til å skli inn på et bananskall. Det var en jeg hadde truffet på et seminar som kjente en kokk som hadde jobbet i ti år sammen med kjendiskokken Jamie Oliver. Så jeg fikk kontakt med denne kokken, som etter hvert har blitt supersvær og fått mange flere avtaler med større aktører. Men han har beholdt oss, og setter meg ned i to tre timer med han hver måned for å diskutere hva vi vil lage. Han kommer med sine innspill, og jeg med mine. Så lager han oppskrifter med de ulike sausene.

I 2018 gikk Sterk Saus gjennom en rebranding av rettighetsmessige grunner. etter dette har de opplevd en voldsom oppsving, og har nå en omsetning på mellom 600 000 og 700 000 kroner årlig.

– Jeg måtte gjøre dette «the hard way». Jeg har lang salgserfaring, men jeg er ikke den fødte selger. Da vi startet måtte vi finne ut hvordan vi kunne få teknologien til å spille på lag, og hvordan vi kunne konsentrere meg om andre ting enn å ringe rundt. Det klarte vi på et vis.

Over all forventning

Nå består Sterk Saus av bare Schau-Hvatum selv. For selv om sausene deres nå er i salg i over 40 butikker landet over, bærer det fremdeles preg av å være et hobbyprosjekt.

– Jeg hadde overhodet ikke trodd at dette skulle gå så bra. Jeg hadde heller aldri trodd vi skulle se ordet «utsolgt» i forbindelse med dette, og jeg så ikke for meg at vi skulle bli ringt ned av folk som ville bli kundene våre. De siste ukene har vi satt oss ned for å se litt tilbake på historien, og hva vi har fått til. Vi har vært litt dårlige til å skryte av oss selv, og vi ønsker å bli bedre på å fortelle historien.

Powered by Labrador CMS