CEO Arnulf Røkke i Synlighet.

I Norge er de godt etablert. Slik var det å starte i Sverige

Synlighet har vokst seg større og større som markedsføringsbyrå. Nå har de også base i to byer i Sverige.

Publisert

Kontoret deres i Stockholm åpnet 1. mars i år. Da hadde de allerede hatt kontor i Malmö siden januar i 2018. CEO Arnulf Røkke ser både likheter og ulikheter når det gjelder det å drive markedsføringsbyrå i Norge og Sverige.

– Det er veldig spennende om dagen, fordi det mye er likt, samtidig som mye er ulikt. Vi tror vi kan tilby noe som ikke finnes i særlig stor grad i Sverige fra før. Samtidig tror jeg det er viktig å ha et nordisk perspektiv, slik jeg opplever at mange andre aktører har. Det er et stort samkvem mellom det norske og det svenske markedet, men det er selvfølgelig mye å ta tak i. Medievanene og kjøpsvanene til folk er for eksempel ulike i de to landene, forteller Røkke.

Han peker også på forskjeller mellom hvordan byråer opererer innad. I Sverige har de ofte en litt annen tilnærming, mener Røkke.

– Business til business-markedsføringen har en litt annen logikk i Sverige. Også er byråverden annerledes organisert enn her hjemme. For eksempel er flere byråer mer spesialiserte i det de driver med. Vi tenker ikke at vi skal bort dit å lære dem noe, men vi kan kanskje introdusere noen arbeidsmåter som de ikke har vært like oppmerksomme på. Også kan vi ta til oss erfaringer derfra, sier han.

Tidlig ute

I Norge er Synlighet blant de mest etablerte markedsføringsbyråene. Mye har skjedd i bransjen siden de startet opp i 2003.

– Vi var veldig tidlig ute her til lands, og dette var før Google Ads ble en stor og viktig greie. Det var ikke akkurat gitt at søkemotoroptimalisering skulle bli det store innen digital markedsføring, sier Røkke.

De er nå 60 ansatte. Selv omtaler de seg som «digitale nerder med sosiale antenner».

– Vi måtte vel være litt nerdete for å drive med dette i starten. Jeg var med som en av «the founding fathers» i Synlighet, men jeg har jobbet med digitale løsninger siden 2002. Når man ser tilbake på hvordan vi tenkte den gangen, har ekstremt mye skjedd på veien fram til i dag. Det er nesten vanskelig å beskrive, forteller Røkke.

Deler kunnskapen

Med pandemien kom nye arbeidsmåter for byrået. I tillegg ble samarbeidspartnerne deres opptatt av andre ting enn tidligere. Synlighet legger stor vekt på å dele erfaringer og kompetanse med sine oppdragsgivere. Det får de også god respons på.

– Våre partnere setter absolutt pris på en slik kultur. Dette med digital modenhet er et fint stikkord i den sammenheng. Mange kommer til oss fordi de er overbevist om at de mangler nettopp det. Det er selvfølgelig viktig at kundene våre vinner, det meste avhenger av det, fastslår Røkke.

I dag har de rundt hundre ulike kunder. De omfatter det meste fra store internasjonale merkevarer som for eksempel Sony, til mindre aktører. De har også samarbeidet med legemiddelselskapet Pfizer under pandemien.

– Koronaviruset gjør blant annet at kundene våre ser et enda større potensiale i det å handle over nett. Det har vokst i rekordfart under pandemien, og jeg tror faktisk det vil fortsette når alt dette er over, sier Røkke.

Et stort mangfold av kunder gir også et hav av ulike interesser og mål for markedsføringen. For Røkke og Synlighet er det derfor viktig å forstå seg på de ulike selskapenes posisjon når de går inn for å jobbe sammen.

– Vi prøver så godt vi kan å sette oss inn i kundens ressursposisjon. Det er viktig å vite hva vi kommer inn til. Samtidig skal ikke bare kunden gi oss et oppdrag, vi skal være et byrå som de kan feste sin lit til. Her tror jeg vi skiller oss fra andre consultingbyrå. Vi skal jobbe side om side, sier han.

Inn i det gode selskap

Synlighet er også et av få nordiske markedsføringsbyråer som er blitt Google Premier Partner. For å oppnå et slikt medlemskap stilles høye krav til kompetanse. Kanskje vil de også få være med på å forme fremtiden i noen grad ved å sitt i Googles rådgivende styre.

– Vi har danset tett med Google helt siden 2003, så på en måte er det naturlig at vi sitter der. Vi er spente på hvor stor innflytelse vi kan få, men vi tror jo ikke at de bare lar oss være med der for å være greie med oss.

Powered by Labrador CMS