Andreas Nicolai Helmersen i Utheve AS.

Andreas vil ikke at de blir for store: – Da fungerer ikke vår filosofi lenger

Markedsføringsbyrået Utheve har hatt stor vekst de siste årene. Likevel vil de fortsette å være en liten og sammensveiset gjeng med få ansatte.

Publisert

– Om noen år kan vi være litt større, men vi vil ikke bikke 20 ansatte. Da fungerer ikke vår filosofi lenger, forteller Andreas Nicolai Helmersen.

Utheve AS skal være et markedsbyrå som operer mellom frilansere og de store byråene. I dag er de totalt fire ansatte.

– Vi liker oss godt der vi er nå. Våre kunder er små og mellomstore bedrifter, og de er jo 99,9 prosent av det norske markedet. Vi er også rimelig og opptatt av de områdene som vi vet at vi er gode på, sier Helmersen.

Han er daglig leder, og startet byrået helt alene da han bodde i Oslo. Da Helmersen og hans kone ville ha barn, flyttet de vekk fra hovedstaden og tilbake til Stadsbygd i Trøndelag.

– Min interesse for dette begynte vel med at jeg jobbet som selger da jeg var 17 år. Dette med påvirkning var spesielt interessant, og jeg tok en bachelorgrad i markedsføring på BI. I tillegg har jeg alltid villet starte noe for meg selv, og da ble det først Helmersen kommunikasjon, forteller han.

Spesialiserer seg

Som navnet indikerer er Helmersen og resten av Utheve opptatt av at digital markedsføring skal være tydelig. Han sier at kundegrunnlaget utvilsomt er større i Oslo, men at de i større grad opererer for seg selv i Trøndelag. Dessuten blir de uansett kontaktet av bedrifter fra hele Norge.

– Jeg ansatte etter hvert min første medarbeider, Haakon Kvithyll. Han er en gammel mann i en ung kropp, og en disiplinert og selvstendig type. Først prøvde vi å tilby litt forskjellig typer markedsføring, og salgene kom gjerne fra kampanjer på Facebook. Vi ble gode til å lage landingssider, og kuttet ut alt av andre aktiviteter for å vektlegge det som ga best resultater, sier Helmersen.

Det skulle vise seg å være en suksessoppskrift.

– Vi begynte å få henvendelser fra hele landet. Så ansatte vi én person til, og ble enda bedre på å designe annonser. Også har vi hele tiden kuttet ut det som vi ikke har målt gode resultater på. Vi skal inn i en bedrift med det vi kan hjelpe med, og få kundene til å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Hvis vi er veldig gode på en eller to ting, kan vi fint konkurrere med et annet byrå som gjør alt. Med tiden har vi også fått større kunder, sier han.

Nå er Utheve også blitt en godkjent lærebedrift, og har fått inn en lærling, Andrea Rosø. Det kan i tillegg bli aktuelt å ansette en femte person.

– Andrea har hatt en enorm vekst hos oss, og det er veldig kult å se hvor mye det å jobbe med de rette folkene rundt seg kan bety. En utdannelse innenfor markedsføring i dag er på mange måter et prinsipp i bunnen, men man må hele tiden oppdatere seg for å være konkurransedyktig. Nå vurderer vi å utvide til en femte person, sier Helmersen.

Tydelig markedsføring

Helmersen mener mange sliter med å gjøre digital markedsføring synlig nok. For Utheve er nettopp dette deres viktigste prioritet.

– Det er så enkelt som det er banalt. Men det er utrolig mange som ikke klarer å kommunisere tydelig med en gang, og da mister du publikumet du skal nå ut til. Vi har kanskje tre sekunder på å fange oppmerksomheten til folk, så da må vi være direkte og tydelig. Jeg kommer ofte over annonser som jeg ikke forstår hva handler om, sier Helmersen.

Baserer seg på vitenskap

Utheves tilnærming til digital markedsføring er forankret i vitenskapelige teorier og studier. Helmersen tror dette, kombinert med systematisk testing av markedsføringen, gjør kundene deres trygge når de velger å samarbeide med dem.

– Interessene våre er de samme som kundene våre har. Dersom vi ikke leverer, mister vi dem. Vi har ingen bindingstid i våre tilbud, og det gir en god plattform for å bygge tillit. At annonsene våre er basert på vitenskap gir også trygghet, både for oss og kundene, forteller Helmersen.

ELM-modellen og forskning på hvordan folk tar beslutninger er noe av det som Utheve baserer seg på. Dette opplever de at oppdragsgiverne setter pris på.

Helmersen var for en stund tilbake i et møte med et firma basert i Bergen.

– Da konkurrerte vi mot de store byråene, og istedenfor å bruke masse tid på å analysere oss fram til den riktige strategien, så foreslo vi å teste ut. Da kan vi notere hva som fungerer, og vektleggingen vår på metodikk og påvirkningsteorier opplever jeg at skiller oss ut, sier Helmersen.

Powered by Labrador CMS