Marius skal tjene penger for nye Altinget i Norge
Marius Zachariasen blir kommersiell direktør i Altinget.
I februar ble det kjent at nettavisen Altinget skal etablere seg i Norge, og Marius Zachariasen har blitt ansatt som kommersiell direktør. Han vil lede avisens salg- og markedsarbeid.
– Dette gleder jeg meg til. Det å få bygge opp en ny og seriøs medieaktør i Norge, er en svært meningsfull oppgave. Slik jeg kjenner mediemarkedet i Norge, er jeg overbevist om at det er behov for en seriøs politisk avis som Altinget. Redaktørstyrte medier som kan gå i dybden og som har stor troverdighet, er noe norske lesere og organisasjoner etterspør, mener Zachariasen.
Han kommer fra rollen som markedsdirektør i First Hotels og har tidligere erfaring fra blant annet Schibsted og McCann.
– Når jeg nå vender tilbake til mediebransjen, er det for å bidra til å styrke den demokratiske samtalen. Innovative, redaktørstyrte medier om politikk, med Altingets nøytrale profil, finnes ikke i det norske medielandskapet i dag.
Administrerende direktør i eierselskapet Alrow Media og styreleder i Altinget i Norge, Christoph Nørgaard, mener Zachariasen har den perfekte profilen for å kunne bygge et kommersielt fundament for Altinget i Norge.
– Marius besitter en kommersiell verktøykasse fra øverste hylle. Vi er glade for å ha fått en slik kapasitet om bord. Det som til nå har vært vår norske drøm, kan vi nå gleder oss til å se bli virkelighet. Marius har lederegenskaper i tråd med våre verdier, slik at vi nå kan vi skape en attraktiv arbeidsplass i Norge, sier Nørgaard.
Påtroppende sjefredaktør i Altinget, Veslemøy Østrem, gleder seg til å samarbeide med Zachariasen.
– Jeg kjenner ham som en svært dyktig og engasjert leder. For å lykkes med å skape noe helt nytt, er det avgjørende å ha en makker av hans kaliber, og som deler visjonen til Altinget, sier Østrem om ansettelsen.
Altinget vil tilby politiske nyheter både for den allmenne og profesjonelle leser. Fra oppstart høsten 2022 vil Altinget bestå av en åpen forside og minst fem politiske nisjemedier.
Avisens lederduo går straks i gang med å rekruttere både til redaksjonell og kommersiell side. Østrem og Zachariasen ser etter medarbeidere med faglig tyngde, innovasjonskraft og en god porsjon humor.
Avisen vil få lokaler i Oslo sentrum.
– Vi ser for oss at vi er cirka 12 medarbeidere allerede høsten 2022, og vil gjerne bygge en raus organisasjon med høye ambisjoner, sier de to.