Salgsdirektør i Storebrand Bank Aasmund Hveding har lykkes med sin nye salgsstrategi.
Salgsdirektør i Storebrand Bank Aasmund Hveding har lykkes med sin nye salgsstrategi.

Aasmund jobber i en bedrift som omsetter for 75 milliarder

Slik jobber han med salgsstrategien.

Publisert Sist oppdatert

Aasmund Hveding jobbet 14 år i DnB, før han tok over stillingen som salgsdirektør i Storebrand Bank i april 2020.

I DnB jobbet han strategisk med salg mot personmarkedet. Forventningene i stillingsannonsen til Storebrand, var at de ønsket en salgsdirektør som skulle fokusere mer på selve bankdriften, og på endring av salgsstrategien.

– Det var en vanvittig spennende mulighet som jeg ikke kunne takke nei til, sier salgsdirektøren.

Kundeopplevelse i verdensklasse

Som en ekstra utfordring kom korona bare et par uker etter oppstart.

– Min jobb var å gjøre strategisk viktige endringer i banken, og da er det naturligvis en fordel å kjenne de du jobber med. Det er klart det var krevende å være ny under en pandemi, men det handler bare om å endre måten man tenker og jobber på.

– Hvordan har du jobbet for å endre salgsstrategien i Storebrand?

– Bank er en svært viktig rekrutteringskanal i personmarkedet i Storebrand. Vi jobber for å rekruttere nye kunder via de riktige veikryssene. Målet er å følge kunden hele livet. Fra første boliglån til neste huskjøp, lån til bil og hytte. Vi ser ofte at ved disse hendelsene at det er viktig at vi klarer å tilby kunden de riktige produktene som for eksempel forsikringer, langsiktig sparing med mer, sier han og legger til:

– Det gjør at kunden føler seg ivaretatt og trygg i prosessen. Vi har også lykkes med å bygge en offensiv salgsorganisjasjon som har ambisiøse mål, og som jobber knallhardt med å spille hverandre gode hver eneste dag.

Hveding forteller at mye av hemmeligheten ligger i å bygge salgsmetodikken ut fra et kundeperspektiv.

– Boliglån er ikke akkurat veldig sexy, men behovet er spennende. Å kjøpe ny bolig er komplekst, og en situasjon hvor det dukker opp tonnevis med spørsmål. Da skal vi ha rigget hele prosessen rundt kundeopplevelsen, komme med relevante tips, og gjøre det så knirkefritt som mulig slik at kunden forhåpentligvis føler seg godt ivaretatt, og kjenner på at dette var en fantastisk god opplevelse.

Han forteller at han til tross for korona har klart å gjennomføre jobben som planlagt, og at tallene sammenlignet med i fjor kan bekrefte at de strategiske endringene har gitt resultater.

– Storebrand har ambisjoner om tosifret årlig vekst innen alle områdene i personmarkedet, bank, sparing og forsikring. Sammenlignet med fjoråret har banken vokst med 15 prosent, og 10 prosent hittil i år, opplyser Hveding.

Prestasjonskultur

– Hva gjør du for å styrke salgskompetansen hos de ansatte?

– Det er essensielt at rådgiverne har riktige målsettinger og relevante ambisjoner. Fokuset skal være på kundens beste. Derfor har vi hyppig salgstrening. Det spiller ingen rolle hvor lenge du har jobbet her. Vi skal være trygge på at kundeopplevelsen blir like bra hver gang, uansett rådgiver.

For å opprettholde motivasjonen blant de ansatte påpeker han viktigheten av å se hver enkelt og trigge og belønne riktig adferd.

– Det er så moro å levere gode resultater, og bygge prestasjonskultur. Jeg har alltid elsket å jobbe med salg. Noen omtaler selgere som slitsomme, men salg handler om å være flink med mennesker, og bygge en organisasjon som leverer ekstraordinære kundeopplevelser som fokuserer på det faktiske behovet til kunden.

– Hvorfor tror du mange omtaler selgere som slitsomme?

– Det stammer kanskje fra gammelt av. Telefonselgere og folk som skal dytte på deg strømavtaler og ting du ikke har bedt om. Men det er synd, for salg handler om det stikk motsatte av å pushe kunden.

– Du må ha fokus på at det du selger gir nytteverdi, og lytte til kunden. Klarer du å skille deg ut på en måte som gjør at kunden velger deg, klarer du også å skape lønnsom vekst, sier Hveding.

Powered by Labrador CMS