Head of Google Ads i Google Norge, Victoria Schultz.

Salgssjefen i Google Norge går for snegler og østers i jula

Victoria Schultz feirer julen med i Frankrike med familien.

Publisert

SALG24 har stilt syv spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det Victoria Schultz, Head of Google Ads i Google Norge.

– Hva gjør du i julen?

– Vi samler hele familien og noen venner i Frankrike, og det gleder vi oss til. Familien er fordelt mellom Norge og Danmark, så vi ble enige om at Chamonix er et godt sted hvor alle som står på ski eller ikke står på ski kan nyte snø og god julestemning!

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Vi skal lage fransk julemat, med østers, snegler, kalkun, kastanjer og så skal den franske julekubben “bouche de noël” testes. Vi dropper gåselever av dyrevernshensyn, da vi har noen aktive vegetarianere og dyrevernere i familien. Til disse skal vi lage nøttestek, og siden økologi også er høyt på agendaen er vi litt spente på utvalget i Chamonix.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Ettersom jeg er ny i Google har jeg hatt stor glede av boken “The Culture Map”, av Erin Meyer. Den forklarer kulturelle forskjeller med en sympatisk og praktisk tilnærming. Boken skaper forståelse for hvordan man kan møte folk i et flerkulturelt miljø. Akkurat slik som Google.

– Å forstå forskjellighetene har vært til stor glede for meg i møtet med dette fantastiske selskapet og alle de flotte menneskene som jobber her. Jeg er imponert over hvordan ledelsen klarer å bygge en sterk felles kultur på tvers av over 70 kontorer og over 180 000 ansatte, hvor alle har sin historie, bakgrunn og erfaring.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det var bryllupsfeiring i Tel Aviv, mellom min spirituelle kristne amerikanske kusine og hennes jødiske forlovede. Rabbineren velsignet dem i særs romantiske palmesusende omgivelser - på beina hadde han cowboystøvler. Israelerne vet å feste. Norske brylluper blekner i forhold - som tidligere serveringsdame på Oslo Golfklubb har jeg sett en del bryllupsfesting, men dette kan ikke sammenliknes. DJ’n spilte alt fra disco til tekno, alle fikk utdelt selvlysende armbånd og vi hadde 80-åringer på dansegulvet til to om natten. Jeg kan ikke dele mer av hensyn til de involverte, men jeg kommer aldri til å glemme dette bryllupet.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av?

– Big tech, korreksjon og endringsledelse

– Hva er din spådom for salgsbransjen i 2023?

– Når vi sitter igjen mot slutten av 2023, så vil vi se tilbake på et år som er gått over forventning. Jeg tror at første halvår vil være preget av stor usikkerhet. Får vi en større boligprisnedgang, vil det ta tid før vi er i vater igjen. Får vi ikke det, så blir det en mindre justering og markedet vil raskere øke optimismen og troen på fremtiden. For virksomhetene er det uansett viktig at de utnytter krevende tider. Det er i krevende tider man skal investere i økte markedsandeler. De som investerer kommer sterkere ut sammenliknet med konkurrentene. Hvis man ikke har handlingsrom, bør man skaffe seg det gjennom kostnads- og omstillingsgrep.

– I dag handler økte markedsandeler i stor grad om å utnytte mulighetene som ligger i den digitale transformasjonen. Brukerreisene mot forbruker, bedriftskunder og i effektivisering av interne prosesser. Utnyttelse av relevant data, maskinlæring og andre effektiviseringsmuligheter må realiseres ved investeringer. Det er ingen vei utenom, alternativet er at det kommer en disruptiv aktør og tar plassen din. Norske virksomheter må også i enda større grad løfte blikket ut mot resten av verden, vi lager så mange spennende produkter og tjenester som andre land og kontinenter kan ha glede av. Her er det store muligheter for flere norske virksomheter.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Spise mer godteri…

Powered by Labrador CMS