Ruben er ny salgssjef i konsulentfirmaet WeAssist – oppfordret LinkedIn-følgere til å selge han deres tjenester
– Jeg gjorde nesten ikke annet enn å være på telefonen etter at jeg la ut innlegget, sier WeAssists salgssjef Ruben Sandvik.
– Å få være med og bidra til et selskap som dekker et behov jeg selv har kjent på er veldig kult. Det gjør produktet veldig lett å selge, sier WeAssists nye salgssjef, Ruben Sandvik til SALG24.
WeAssist er et konsulentfirma som tilbyr støttefunksjoner til SMB-markedet, som innebærer blant annet markedsføring, hosting, sosiale medier, og salg, for å nevne noe.
Sandvik kommer fra jobben som salgssjef for Bærum Energi. Av flere grunner endte han opp i WeAssist.
– Jeg liker å være med i startups. Du får flere muligheter til å være med og dra lasset og kan påvirke selskapets fremtid mye mer enn når du jobber for en stor bedrift. WeAssist er relativt nye, og jeg er glad for at jeg får lov til å være med og å bygge videre.
Som salgssjef vil Sandviks oppgaver gjelde alt som er av utgående og inngående kontakt med kunder.
– Det innebærer oppfølging av kalde og varme leads, ta telefoner, stå på stand, være aktiv på LinkedIn blant annet – så jeg har en variert arbeidshverdag.
– Responsen har vært fantastisk!
Selv om Sandvik bare har vært i WeAssist siden oktober, så har han allerede kommet opp med noen kreative påfunn for å øke kjennskapen til bedriften. I et innlegg på LinkedIn oppfordrer han selgere til å ta kontakt, ikke for å ansette noen, men for at de skal få muligheten til å selge sitt produkt eller tjeneste til WeAssist.
Det eneste Sandvik vil ha i gjengjeld er at selgerne setter av fem minutter til en introduksjon til WeAssist.
– Responsen har vært fantastisk! Jeg gjorde nesten ikke annet enn å være på telefonen etter at jeg la ut innlegget. Det er enda litt tidlig å si om det gir oss noe særlig med salg, men nettverket vårt har fått en kjempevekst siden jeg postet det.
Sandvik forklarer at som selger selv, så har han også et hjerte for andre selgere. Han mener at å åpne dørene for selgere ikke betyr mas, men heller muligheter.
– Ved å åpne dørene for disse møtene kan det være vi treffer på noen som tilbyr noe vi trenger, og kanskje innser de som tar kontakt at vi tilbyr noe de har behov for. Uansett så blir WeAssist sett, og vi bygger flere relasjoner.
Sikter bredt
Det har for det meste gått i onboarding for Sandvik så langt, og han forklarer at hans tid hos WeAssist har først og fremst gått til å få bedre kjennskap til selskapet. Likevel er han klar på hva strategien framover blir.
– Vi sikter bredt, så vi skal være helt bransjeuavhengig. Det som kjennetegner våre kunder er ikke bransjen, men heller bedrifter med mindre administrasjoner som har behov for å outsource arbeidsoppgaver.
Sandvik sier salgsteamet har et tett samarbeid med markedsføringsgruppen for å fortsette veksten i selskapet – noe som slett ikke er selvsagt i business-Norge.
– Det er en av fordelene med å sitte i et mindre selskap. Det er mye kortere vei til samarbeid mellom avdelingene.