Jan Sollid Storehaug er gründer og foredragsholder med bakgrunn i IT.

Jan Sollid Storehaugs fire tips til LinkedIn for selgere

Jan Sollid Storehaug driver det digitale markedsføringsbyrået Tenk Digitalt og holder også foredrag om temaet. Han har delt sine tips til hvordan selgere kan bruke LinkedIn mer effektivt med SALG24.

Publisert

I likhet med mange andre sosiale medier kan LinkedIn brukes på mange måter. I B2B-markedsføring er siden overlegent den mest effektive for å nå ut til relevante kontakter, ifølge Jan Sollid Storehaug.

Her er ekspertens fire tips til å markedsføre seg på LinkedIn:

1. Identifiser målgruppen

Når man skal identifisere sin målgruppe bør man ifølge Storehaug stille seg selv noen spørsmål først. Hvem er det jeg skal nå? Hva ønsker bedriften å være kjent for? Hva ønsker jeg å være kjent for?

– Hvis du for eksempel ønsker å være kjent for å være en god selger så vil det være mye konkurranse for den posisjonen. Men hvis du spisser deg inn mot noe så kan du bli kjent som den beste på det området. Deretter jobber du mot den bransjen som er opptatt av det produktet – da har du identifisert målgruppen din.

2. Synliggjør kompetanse

Storehaug mener LinkedIn kan være en fin plass å vise fram diplomer og lignende, men at det må ligge mer bak det enn bare selvskryt. For å engasjere andre bør du gi de en «call to action», hvor du for eksempel anbefaler kurset til andre og ber de ta kontakt hvis de vil vite mer om det. I tillegg kan du spørre om noen har anbefalinger til andre kurs.

– Da får du synliggjort ny kompetanse, du har en handlingsoppfordring hvor du ber folk ta kontakt med deg og du ber om råd tilbake. Dette er en vri på å vise seg fram som skaper mer engasjement.

3. Bygg kontaktnettverket ditt systematisk

Her må du tenke kvalitet framfor kvantitet.

– De fleste har 300-400 kontakter på LinkedIn. Det er veldig bra hvis de er gode kontakter. Men hvis du ikke har peiling på hva du skal bruke dem til er de ikke nyttige.

Storehaug framhever at det som skiller LinkedIn fra andre sosiale medier er deres søkemotor hvor du kan søke etter for eksempel bransjer, stillingstittel og region. Finn de som er relevante for deg og legg de til i ditt kontaktnettverk.

Ved å bygge et godt nettverk med førstelinjekontakter så vil andrelinjekontakter se ditt engasjement på LinkedIn, og du vil nå mange flere.

– Hvis jeg som IT-mann skal selge noe til for eksempel NAV og jeg kjenner ingen der, da kommer jeg ingen vei. Hvis jeg bruker LinkedIn og ser at den personen jeg skal ha tak i er knyttet til en fra mitt nettverk, som jeg kjenner godt, så kan du åpne med at dere har en felles kontakt – da har du en inngang. Og det gjør salgsprosessen mye enklere enn å gå inn kaldt.

4. Bruk LinkedIn Premium

Du kommer langt med gratis abonnement på LinkedIn. For selgere anbefaler likevel Storehaug den betalte tjenesten “Sales Navigator”. Du vil for eksempel få mye mer detaljerte søk på salgsprospekter og oppfølging av leads med Sales Navigator, enn med et ordinært LinkedIn-abonnement.

Powered by Labrador CMS