Vice President Marketing i Papirfly, Siril Jacobsen.

Slik gikk de fra tre merkevarer til én

Papirfly gikk for sitt norske navn, og opplever at det skaper nysgjerrighet rundt om i verden.

Publisert Sist oppdatert

Under TechMarketings nettverkstreff i Oslo torsdag 19. januar fortalte Siril Jacobsen om hvordan Papirfly hadde samlet sine merkevarer til én gjenkjennelig merkevare og hvorfor.

Jacobsen jobber som Vice President Marketing i Papirfly, som er en plattform for merkevarebygging.

– I vår bransje er det spist eller bli spist. Derfor valgte vi å spise, sa Jacobsen spøkefullt fra scenen.

Papirfly kjøpte selskapene Iamgevault og BrandMaster, men nå er alle tre samlet under samme Papirfly-paraply.

– Det var viktig for oss å se ut som én, slik at dette ikke ble forvirrende for kundene våre, sa Jacobsen.

En faktisk endring

Temaet for nettverkstreffet var «den undervurderte markedssjefen». Flere store og små B2B-bedrifter var til stede.

Papirfly har vokst de siste årene og har nå 230 ansatte fordelt på åtte forskjellige land. En rebranding var på ingen måter enkelt for selskapet.

– En rebranding er ikke en endring av et symbol, men et symbol på endring. Det må faktisk skje noe når man gjennomgår en slik prosess, sa Jacobsen.

Det å legge til rette for selvbetjening innad i bedriften når nye verktøy tas i bruk og i tillegg involvere alle sammen i prosessen var blant tipsene Jacobsen ga til de som kanskje skal gjøre en rebranding i fremtiden.

Mange mulige fallgruver

Samtidig advarte hun mot å gjennomgå en rebranding uten tilstrekkelig grunnlag.

– Det er mange fallgruver som en risikerer å gå i. For eksempel kan du ende opp med å kopiere konkurrentene dine. Det som konkurrentene gjør annerledes enn deg kan noen ganger virke fristende, men til syvende og sist vet du ikke en gang om det fungerer for dem.

Noen gjør også endringer for endringens skyld. Dette er en dårlig idé, ifølge Jacobsen.

– En kan bli lei av sitt eget image, og rett og slett kjede seg litt. Men dette er ikke en god nok grunn til å gjennomgå en rebranding. Det er heller ikke mulig å bruke dette dersom selskapet ditt har vært i hardt vær eller fått kritikk for noe. Både forbrukere og ansatte er smartere enn som så.

For Papirfly sin del har det ikke vært noen ulempe at de endte opp med det norske alternativet til navn. Dette kom det spørsmål om under foredraget.

– Vi var usikre på hva vi skulle gå for. Men vi opplever at Papirfly-navnet snarere gir oss mer oppmerksomhet. Folk er litt usikre på hvordan de skal uttale det, og derfor spør de gjerne om det. Det er en fin «ice breaker», sa Jacobsen.



Powered by Labrador CMS