Sven-Erik Kristiansen, salgssjef i Canon.
Sven-Erik Kristiansen, salgssjef i Canon.

Salgssjefen i Canon: – Det er dumt å komme på jobb 2. januar med blanke ark og uten en plan

Salgssjef i Canon, Sven-Erik Kristiansen, anbefaler alle å bruke jula til god mat og lading.

Publisert

SALG24 har stilt syv spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det Sven-Erik Kristiansen, salgssjef i Canon.

– Hva gjør du i julen?

– I år skal jeg stort sett ha fri hele julen. Den kommer til å bli tilbragt med familien og vi kommer primært til å være på Nøtterøy.

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– For meg blir det ikke skikkelig julaften uten ribbe, medisterkaker og annet tilbehør. Jeg vet at der vi skal feire i år, vil det også bli servert pinnekjøtt. I glassene vil det nok være tradisjonelt tilbehør.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg har nok ikke noen konkrete anbefalinger bortsett fra å spise god mat samt lese og lytte til noe som gjør at du slapper av og lader opp til et nytt salgsår. Jula går fort og det er viktig å bruke den til og samle krefter til en god start på 2023.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Jobbmessig syns jeg alltid det er moro med ordre på teamet. Vi leverer et bra resultat også i 2022 – noe jeg syns er veldig gøy. Canon har også gjennomført Arena 22 som er et to-dagers kundearrangement. I år var sikkerhet det store temaet. Vi har også hatt morsomme opplevelser sammen med kunder på Ullevål der vi har sett suksessen til vårt herrelandslag på nært hold. Veldig morsomt var det også å delta i Vestfold marathon med lag fra Canon i Vestfold og Telemark.

– Privat er nok de mange fotballopplevelsene med barna (der jeg trener yngstemann), konfirmasjon på eldstemann samt at vi endelig kunne reise utenlands igjen. Høyt på rangeringslisten over morsomme ting, havner også et døgn på Fulehuk Fyr. Det skikkelige blåse-været midt ute i Oslofjorden samt at Færderseilasen passerte rett på utsiden, ga en stor opplevelse.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av?

– Det er vel i grunn ikke noen uttrykk jeg er lei av. Om man ser på maskinene vi selger, har de forskjellige bruksområder og sånn sett får litt forskjellige navn og uttrykk. Noen kaller dem også kontorets dokument-hub. Når det gjelder software delen, er det også der mange navn og uttrykk på like funksjoner, men heller ikke der er det noen uttrykk jeg er lei av.

– Hva er din spådom for salgsbransjen i 2023?

– Som alltid er det viktig å få en god start på et nytt år. Det er dumt å komme på jobb 2 januar med blanke ark og uten en plan. Fokus i markedet det siste året har i stor grad vært besparelser. Automatisering av arbeidsoppgaver samt kostnadsbesparende tiltak vil også i 2023 være viktig. I Canon har vi produkter som hjelper til med disse tingene. Jeg tror derfor at selgere som er flinke på dette området vil gjøre det bra.

– Krigen i Ukraina og høy inflasjon har gjort markedet litt trådt. Jeg tror likevel dette skaper store muligheter for den som har et godt budskap og evner å effektivisere kundene sine. Etter diverse kjente og ukjente hackingangrep, er jeg overbevist om at sikkerhet kommer til å være et krav til anskaffelser som har med nettverksløsninger å gjøre.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Jeg er dårlig på nyttårsforsetter, men mer trening passer nok bra både på jobb og privat. Det er viktig at vi kan produktene våre godt for å klare å tilby gode løsninger for våre kunder. Da kreves det trening.Å være i god form er bra for å prestere på jobb også. Jeg syns det er deilig å ta en løpetur. Jeg skal sette av mere tid til det i 2023.

Powered by Labrador CMS