Christian Hyldetoft Haugen er salgssjef i Motor Forum AS.

Christian har solgt biler i 20 år:
– Det har vært en rivende utvikling

Til tross for at bilforhandlere ligger øverst på klagetoppen hos Forbrukertilsynet, mener Christian Hyldetoft Haugen det har skjedd en positiv utvikling i markedet.

Publisert

Christian Hyldetoft Haugen hadde sitt første salg som 11-åring i sin fars skobutikk. Det ble startskuddet på en livslang karriere. De siste 20 årene er det bilbransjen han har briljert i.

– Jeg er ikke spesielt interessert i biler. Jeg drar ikke på bilmesser eller sluker bransjemagasiner. Det beste med å være bilselger er at man får muligheten til å bli kjent med masse hyggelige mennesker – det er derfor jeg liker jobben min, sier Hyldetoft Haugen til SALG24.

I dag er han salgssjef for Motor Forum sin avdeling i Oslo, med ansvar for åtte selgere. I løpet av sine 20 år i bransjen har han vært vitne til noen drastiske endringer hva gjelder kundekontakten.

– Det har vært en rivende utvikling de siste årene, med el-biler og ny teknologi. Det grønne skiftet har på mange måter vært krevende, og den gjengse kunde er mye mer belest enn tidligere. Før måtte vi forklare, men i dag har kundene lest seg opp før de kommer til forhandleren.

– Lettvinte løsninger

– Bilselgere har jo blitt utsatt for en del stigma. Har du opplevd det?

– Ja, og jeg opplever det som tildels urettferdig. Vi er like proffe som alle andre yrker. Da jeg gikk inn i bransjen tok jeg over for generasjonen før meg, som sannsynligvis benyttet seg av en del lettvinte løsninger. Men det har skjedd ting siden den gang, og noe av det vi er mest opptatt av i dag er å måle kundetilfredsheten.

Hyldetoft Haugen innrømmer at det fortsatt skjer ting i bransjen som bidrar til å sverte ryktet til bilforhandlere, men at dette er tilfeller som speiler privatmarkedet.

– Ifølge Forbrukerrådet er bilsalg fortsatt en gjenganger på klagetoppen, men det gjelder ikke de store merkeforhandlerne som oss, det skjer i de tilfellen det blir solgt biler med uklare kontrakter og forventninger. De som selger biler, spesielt privat, har en nonsjalant holdning til å selge bilen sånn som den er, uten å fortelle hvordan ståa egentlig er, og uten solide kontrakter.

At det i mange annonser står selger «strøken bil», får salgssjefen til å humre.

– En strøken bil har jeg tilgode å se et annet sted enn som splitter ny på utstilling hos en forhandler. Alle biler er unike, og må selges deretter.

Det er flere ting Hyldetoft Haugen legger til grunn for at man skal lykkes som bilforhandler, og noen personlige egenskaper mener han er uvurderlig for å i det hele tatt drive med salg.

– Man må bry seg om folk, og være sosialt nysgjerrig. Det er ikke noe rakettforskning, men motivasjon pluss kunnskap pluss aktivitet er lik salg. Med aktivitet mener jeg at man hele tiden må sørge for å ha flere kunder på gang.

– Verdifull kundekontakt

– Hvordan jobber du for å motivere dine selgere?

– Vi jobber stadig med personlig utvikling, og holder salgskurs med jevne mellomrom. Som nevnt tidligere har kunden tilgang til informasjon i alle kanaler, og det betyr at de vurderer å kjøpe når de kommer inn til oss. Da må vi ha tilstrekkelig med produktkunnskap og gode salgsteknikker som gjør at vi klarer å beholde kunden.

Han erkjenner at han flirer litt i skjegget når han hører spådommer om at folk etterhvert vil handle biler på nett.

– Det kan godt hende det vil skje på sikt, men jeg mener det mellommenneskelige møtet er undervurdert, og tror neppe den verdifulle kundekontakten vil gå av moten.

Dessuten mener han provisjon og interne konkurranser er viktige ingredienser for å få fart på salget.

– Provisjon i seg selv er et kjempeinsentiv, også har vi en del konkurranser hvor man kan vinne alt fra toppluer til en helg på Storefjell. Det er utrolig hvor mye du selger hvis toppluen er fin, sier han og ler godt.

– Er du oppriktig interessert i mennesker, og greier å ha en rådgivende fremtoning fremfor en klassisk salgsfremtoning, vil det gå deg vel her i livet, avslutter han.

Powered by Labrador CMS