Klassekampen-selger deler flittig ut aviser til folket. Bildet er tatt fra SALG24 sitt kontor.
Klassekampen-selger deler flittig ut aviser til folket. Bildet er tatt fra SALG24 sitt kontor.

Dristig satsing ga kjempesuksess

På fem år har de bidratt med titalls millioner til Klassekampen. En vågal, men vellykket satsing, sier administrerende direktør Christian Samuelsen.

Publisert Sist oppdatert

For fem år siden banket en kar ved navn Matthias Hannisdal på døra til Klassekampens øverste administrative leder og lanserte ideen om at avisa skulle starte med gatesalg.

– Jeg var ikke umiddelbart begeistret. Hannisdal hadde ledet gateselgere i Aftenposten, men der i gården fant de det ikke økonomisk lønnsomt lenger. Dessuten var det vel ikke akkurat en idé i takt med tidens krav om digitalisering, sier administrerende direktør i Klassekampen, Christian Samuelsen.

Fem år senere er imidlertid fasiten klar: Til tross for at gatesalget har vært stengt i store deler av pandemien har standgjengen solgt 23 614 abonnement og med det bidratt med nesten 45 millioner kroner i inntekter siden oppstarten, uten pressestøtte.

– I dag er jeg selvsagt glad for at mesterselgeren Matthias brukte skillsa sine på å overtale meg til å satse på dem. For mange luktet det sikkert litt møllkuler og hestedrosje av hele opplegget, men det er jo faktisk ikke mulig å komme nærmere folk og potensielle abonnenter enn ved å møte dem ansikt til ansikt. I dag er dette ikke bare en suksessfull salgskanal, men også en viktig arena for markedsføring, sier Samuelsen.

Hemmeligheten

21. august 2017 var de to stykker som prøvde seg som gateselgere utenfor Glassmagasinet i Oslo - nevnte Matthias og makkeren Morten Aanvik. I dag består avdelinga av to teamledere og 21 selgere, fordelt på Oslo, Bergen og Trondheim. På spørsmål om hvorfor dette har gått så bra svarer Matthias Hannisdal slik:

– For det første er det avgjørende med et unikt godt produkt. Dessuten kommer man langt med godt humør og litt glimt i øyet. Det er rart med det, men kundene synes å foretrekke et åpent og ærlig salg fremfor halvsannheter, manipulasjon og liten skrift, sier Hannisdal.

På spørsmål om gatesalget også finnes om fem år svarer Hannisdal følgende:

– Definitivt! Dette er bare slutten på begynnelsen. Om fem år kommer vi til å være flere selgere, som selger flere abonnement, i flere byer.

Powered by Labrador CMS