Staffan Alexandersson selger et produkt det er ulovlig å markedsføre i Norge.

Staffan selger sprit til utelivsbransjen: – Det er vanskelig å ikke kunne markedsføre seg

Staffan Alexandersson forteller om kommersielle tiltak i utelivsbransjen.

Publisert

Staffan Alexandersson har jobbet i servicebransjen mesteparten av livet. Allerede som 16-åring begynte han å jobbe på kjøkkenet, og tok etterhvert steget ut i restauranten.

– Jeg ble lei av å stå på kjøkkenet og lage den samme maten hele tiden. Jeg hadde hengt i baren på fritiden, og plutselig dukket det opp et jobbtilbud som bartender, forteller Alexandersson til Salg24.

Etter mange år med miksing av drinker, kom rastløsheten snikende. Valget stod mellom å åpne sitt eget sted, eller søke seg inn som selger. Alexandersson gikk for sistnevnte.

– Jeg hadde snakket med en som var dommer i en coctail-konkurranse jeg var med i om at jeg kunne tenke meg å jobbe med salg, og da det dukket opp en ledig stilling i Bacardi, fikk jeg muligheten.

Strenge regler

I dag selger Alexandersson Bacardi, Bombay Sapphire, Martini, Grey Goose og Patron tequila til mesteparten av vestlandets hoteller, barer og restauranter.

– Hvordan fungerer det å selge inn sprit?

– Salg handler jo først og fremst om å undersøke kundens behov, og finne en lukrativ løsning for begge parter. Men vi forholder oss til KPI'er, og blir målt på samme måte som alle andre selgere.

Men så er det en annen utfordring – for det er strenge regler for markedsføring av alkohol i Norge.

– Det er vanskelig i Norge, så selgerne er den beste reklamen utad. Vi må sørge for at vi har en god menyplassering, og prøve så godt vi kan å synes på restauranter, hoteller og barer.

For å øke synligheten kan de eksempelvis dele ut glass og annet utstyr med logo som kan brukes i baren.

– Hvor stor effekt får man av den type markedsføring?

– Vi vet at det har stor effekt. Særlig drinker med masse pynt, som er ekstra Instagram-vennlig. Ballongglassene vi bruker til gin and tonic fungerer også bra for oss. De har en tydelig og lett gjenkjennelig blå stett, som har samme farge som på Bombayflasken. Det gjør at glasset stikker seg ut i mengden.

Fleksibilitet og tilgjengelighet

Alexandersson reiser mye. Noen ganger opp til tre ganger i uken for å besøke landets serveringssteder. Han trekker frem de to viktigste motivasjonsfaktorene i hverdagen.

– Det som motiverer meg mest, er å få til et godt samarbeid med kunden. Også er det ingen hemmelighet at det er gøy å jakte på bonusene, sier han og ler.

Svensken som nylig fikk norsk statsborgerskap kunne aldri tenke seg en vanlig kontorjobb.

– Å klokke meg inn for å sitte foran en PC med et telefonmøte i ny og ne, med kun administrativt ansvar, hadde jeg aldri giddet. Dette er en god balanse av begge deler, og jeg stortrives med det jeg gjør.

Målet er å bli den beste selgeren i regionen.

– Jeg jobber for å være den foretrukne partneren for kundene i min region, og det handler om relasjonsbygging. Derfor har jeg alltid telefonen på. Jeg jobber mot et markedssegment som helst er våken i helgene og på kvelder og netter, så det krever fleksibilitet og tilgjengelighet.

Powered by Labrador CMS