Erik Mehl er lektor på Høyskolen Kristiania og har 15 års erfaring innenfor B2B-salg.

Hvordan bli B2B-selger? – Den beste måten å begynne på er rene businessutdanninger.

Erik Mehl er lektor ved institutt for markedsføring på Høyskolen Kristiania og har 15 års erfaring innenfor B2B-salg. Dette mener han er beste framgangsmåte for å bli B2B-selger.

Publisert Sist oppdatert

Erik Mehl sier at de mer tradisjonelle selgerne han har møtt gjennom karrieren, både som selger og lærer, har ofte snakket ned utdanning – naturligvis som lektor har han en annen oppfatning av hvordan du bør gå fram for å bli B2B-selger.

– Den beste måten å begynne reisen på vil jeg si er rene businessutdanninger, sier Mehl til Salg24.

Han trekker fram at enhver form for utdanning på høyskolenivå gir deg evnen til kritisk tenkning, noe som selvfølgelig kommer godt med i enhver situasjon – og da særlig i møte med framtidens måte å jobbe med salg på.

– Dataanalyse er noe som blir mer og mer viktig for selgere. Å lære seg dette er veldig nyttig for å kunne håndtere data og bruke den til å ta bedre beslutninger. Her trenger du den kritiske tankegangen og muligheten til å bruke den til kritisk analyse. Det er en rimelig god vei for å få en dypere forståelse for det du arbeider med.

Finn noe du har troa på

Etter endt utdanning er det naturlige neste steget å begi seg ut i arbeidslivet.

– Jeg anbefaler folk å komme seg ut i en salgsstilling så fort som mulig og begynne å opparbeide den praktiske erfaringen. Selv om vi ser at mange studenter ønsker seg markedsføringsstillinger så råder jeg de likevel å starte i salg.

Mange vil ofte ta den første og beste jobben de kan få uavhengig av felt, men Mehl sier at det vil lønne seg å finne noe som snakker til deg personlig.

– Hvis man har muligheten til å velge så prøv å finn et produkt, en løsning eller en tjeneste som du virkelig har troa på. Altså hvis du finner noe du har lyst til å selge så kommer mye av motivasjonen av seg selv. Klarer du det så tror jeg du fort kan lykkes i en salgsstilling.

– Salg handler om å bygge relasjoner

– Hvilke personlige egenskaper trenger man for å lykkes i B2B-salg?

– Det blir litt klisjé å si, men gode B2B-selgere må ha bra emosjonell intelligens og kunne kommunisere. Men dette er jo noe man vil ha i de fleste yrker. Utover det er evnen til å kunne endre din måte å selge på for hver kunde du møter, også kalt kundetilpasset salg, sier Mehl.

– Salg handler jo om å bygge relasjoner. Den største utfordringen er å bygge den samme personlige relasjonen online gjennom sosiale medier.

Ekstrovert vs. Introvert?

Ofte er de som er utadvendte og ekstroverte løftet opp i selgeryrket som de som lykkes mest. Men ifølge Mehl er ikke det nødvendigvis sant.

– Mye forskning sier at det å være ekstrovert er det viktigste når du skal jobbe med B2B, men det er også forskning som peker på at det ikke alltid er like viktig. Hvis du skal jobbe på provisjon for eksempel, så vil det å være ekstrovert en fordel. Selger du komplekse løsninger som har lang lead time og tar lang tid å selge inn, da har introverte ofte masse egenskaper som gjør de bedre rustet til å stå det løpet ut

Powered by Labrador CMS